Förgasningsbaserade produktionssystem för biodrivmedel har stor potential att minska utsläppen av växthusgaser. Den kommersiella genomförbarheten för systemen påverkas av fossilbränslepriser, priset på biomassa samt politiska styrmedel, t.ex. kostnaden för att släppa ut koldioxid.
Kristina Holmgren på IVL har lett projektet Förgasningsbaserade drivmedel – växthusgasemissioner och lönsamhetsanalys med generella och sektorsspecifika styrmedel som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgasningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier. I projektet har också Chalmers medverkat, och ytterligare finansiering har Göteborg Energis forskningsstiftelse stått för.
Huvudleveransen från projektet är en artikel publicerad i Energy. Resultaten sammanfattas också i en f3-rapport.
Andra inlägg
Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen
Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…
Läs mer »
Nyheter | 2023-08-28
Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet
Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…
Läs mer »
Nyheter | 2023-10-12
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18
f3 hörs i podden Innovationslandet
Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…
Läs mer »
Nyheter | 2024-04-02