Förgasningsbaserade produktionssystem för biodrivmedel har stor potential att minska utsläppen av växthusgaser. Den kommersiella genomförbarheten för systemen påverkas av fossilbränslepriser, priset på biomassa samt politiska styrmedel, t.ex. kostnaden för att släppa ut koldioxid.

Kristina Holmgren på IVL har lett projektet Förgasningsbaserade drivmedel – växthusgasemissioner och lönsamhetsanalys med generella och sektorsspecifika styrmedel som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgasningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier. I projektet har också Chalmers medverkat, och ytterligare finansiering har Göteborg Energis forskningsstiftelse stått för.

Huvudleveransen från projektet är en artikel publicerad i Energy. Resultaten sammanfattas också i en f3-rapport.

Andra inlägg

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Ekonomi och motorer på plats innan klimatvinster kan tas ut

Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-23

Webinarium om verktyg för lokal biogasutveckling den 4 november

Det andra webinariet i höstens serie med presentationer av resultat från projekt inom samverkansprogrammet genomförs den 4 november och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-17

Webinarier om resultat från samverkansprogrammet inleds i höst

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system inleder i höst en serie webinarier där resultaten från projekt i programmet presenteras kortfattat och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-08-18

Se alla nyheter »