Förgasningsbaserade produktionssystem för biodrivmedel har stor potential att minska utsläppen av växthusgaser. Den kommersiella genomförbarheten för systemen påverkas av fossilbränslepriser, priset på biomassa samt politiska styrmedel, t.ex. kostnaden för att släppa ut koldioxid.

Kristina Holmgren på IVL har lett projektet Förgasningsbaserade drivmedel – växthusgasemissioner och lönsamhetsanalys med generella och sektorsspecifika styrmedel som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgasningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier. I projektet har också Chalmers medverkat, och ytterligare finansiering har Göteborg Energis forskningsstiftelse stått för.

Huvudleveransen från projektet är en artikel publicerad i Energy. Resultaten sammanfattas också i en f3-rapport.

Andra inlägg

Nyskapande och radikala idéer utlysta av SIO Bioinnovation

Den 4 december öppnade det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation utlysningen ”Hypotesprövningar steg 1 inom BioInnovation: nyskapande projekt med högre risk”. Syftet…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-10

Framåtblickande och engagerade innehåll på årets programkonferens

Den 22 november höll samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system sin årliga programkonferens. Samverkansprogrammet strävar efter att länka samman forskning och…

Läs mer »

Nyheter | 2018-11-23

Översikt över utvecklingen i Sverige för långväga tunga transporter med el och vätgas

Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-14

Påverkan på ekosystemtjänster av odling av sockertång och sjöpungar för biodrivmedelsproduktion

Två av flera potentiella marina råvaror för framställning av biodrivmedel som kan odlas i Sve­rige är makroalger (sockertång) och sjöpungar.

Läs mer »

Nyheter | 2018-02-27

Se alla nyheter »