Förgasningsbaserade produktionssystem för biodrivmedel har stor potential att minska utsläppen av växthusgaser. Den kommersiella genomförbarheten för systemen påverkas av fossilbränslepriser, priset på biomassa samt politiska styrmedel, t.ex. kostnaden för att släppa ut koldioxid.

Kristina Holmgren på IVL har lett projektet Förgasningsbaserade drivmedel – växthusgasemissioner och lönsamhetsanalys med generella och sektorsspecifika styrmedel som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgasningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier. I projektet har också Chalmers medverkat, och ytterligare finansiering har Göteborg Energis forskningsstiftelse stått för.

Huvudleveransen från projektet är en artikel publicerad i Energy. Resultaten sammanfattas också i en f3-rapport.

Andra inlägg

Medierapportering spelar roll i systemskiften

Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av slutsatserna…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-09

Forskning och fakta behöver återfå sin tyngd i bioenergidebatten

Vi måste nyansera en alldeles för polariserad och missledd debatt. Det var den samlade innebörden i replikskiftet mellan de medverkande…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-03

Vässar produktionstekniken för biodrivmedel till flyget

Redan idag är det tekniskt möjligt att producera biodrivmedel för hela inrikesflygets behov. Nu har forskare vässat tekniken ytterligare för…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-19

Sex slutsatser om förnybara drivmedel – se hela sändningen

Gårdagens livesändning som vi gjorde för att uppmärksamma f3:s tioårsdag finns nu tillgänglig som inspelning på webben! I den presenterar…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-02

Se alla nyheter »