Förgasningsbaserade produktionssystem för biodrivmedel har stor potential att minska utsläppen av växthusgaser. Den kommersiella genomförbarheten för systemen påverkas av fossilbränslepriser, priset på biomassa samt politiska styrmedel, t.ex. kostnaden för att släppa ut koldioxid.
Kristina Holmgren på IVL har lett projektet Förgasningsbaserade drivmedel – växthusgasemissioner och lönsamhetsanalys med generella och sektorsspecifika styrmedel som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgasningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier. I projektet har också Chalmers medverkat, och ytterligare finansiering har Göteborg Energis forskningsstiftelse stått för.
Huvudleveransen från projektet är en artikel publicerad i Energy. Resultaten sammanfattas också i en f3-rapport.
Andra inlägg
Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel
Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-28
Biomassaproduktion i multifunktionella system lindrar miljöproblematik
Ökad efterfrågan på biomassa riskerar att intensifiera jordbruket och bidra till dess negativa miljöeffekter. Med förändrad markanvändning och multifunktionella produktionssystem…
Läs mer »
Nyheter | 2022-05-30
BRA vinner hållbarhetspris – skänker prispengar till f3
Transportföretagens hållbarhetspris 2022 delades ut den 19 oktober till flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines. I konkurrens med två finalister vann…
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-20
Transportsektorns fossilfria omställning kräver fortsatt olika drivmedelslösningar
Den 1 februari träffades representanter från f3:s medlemsorganisationer i Lund för att diskutera forskningsresultat om förnybara drivmedel och omställningen av…
Läs mer »
Nyheter | 2023-02-08