Trots att biogasfordon har använts ett par decennier är biogasmarknaden liten. Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys, som letts av Stefan Grönkvist, KTH, med medverkan även från Linköpings universitet och Stockholm Gas, har syftat till att öka kunskapen om vad som kan få olika aktörer att förädla mer av sin råvara till biogas respektive ställa om mer av sina fordon till biogas. Projektet har också haft som syfte att undersöka hur olika styrmedel kan utformas för att främja denna utveckling. Den grundläggande frågan har varit ”Vad kan göras och av vem för att främja en snabbare utveckling av tillförsel och användning av biogas inom
transportsektorn?”

Projektet har utförts som en fallstudie av Stockholmsregionen men med ambitionen att resultaten också ska vara relevanta för den nationella nivån. Rapporten från projektet publiceras inom kort.

Andra inlägg

Ny utlysning har öppnat idag!

Var med och utveckla användningen av hållbara förnybara drivmedel genom systemanalyser Idag den 5 november 2018 öppnar den andra utlysningen…

Läs mer »

Nyheter | 2018-11-05

Nystartat projekt om förutsättningarna för LBG i Sverige 2030

På grund av sin teknikmognad samt den relativt höga klimatnyttan och energitätheten är förnybar flytande metan ett intressant alternativ till…

Läs mer »

Nyheter | 2018-06-12

Kompletterande styrmedel för gynnsam bioraffinaderiutveckling

Ett bioraffinaderi samproducerar olika högvärdiga produkter som biodrivmedel, kemikalier, el och värme från en biobaserad råvarubas. Sverige har goda förutsättningar…

Läs mer »

Nyheter | 2018-05-15

Möjliga kostnads- och klimatfördelar för förnybar elektrovätgas i svensk industri

Sveriges nationella mål om fossilfrihet och ett klimatneutralt samhälle är beroende av förnybara drivmedel, industrins avfossilisering och utveckling av ett…

Läs mer »

Nyheter | 2018-05-03

Se alla nyheter »