Trots att biogasfordon har använts ett par decennier är biogasmarknaden liten. Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys, som letts av Stefan Grönkvist, KTH, med medverkan även från Linköpings universitet och Stockholm Gas, har syftat till att öka kunskapen om vad som kan få olika aktörer att förädla mer av sin råvara till biogas respektive ställa om mer av sina fordon till biogas. Projektet har också haft som syfte att undersöka hur olika styrmedel kan utformas för att främja denna utveckling. Den grundläggande frågan har varit ”Vad kan göras och av vem för att främja en snabbare utveckling av tillförsel och användning av biogas inom
transportsektorn?”

Projektet har utförts som en fallstudie av Stockholmsregionen men med ambitionen att resultaten också ska vara relevanta för den nationella nivån. Rapporten från projektet publiceras inom kort.

Andra inlägg

Nytt biodrivmedel kan minska sjöfartens utsläpp

Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö. Biprodukter från…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-29

Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel

Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-28

Vattenburen kollektivtrafik kan bli fossiloberoende på flera sätt

Genom att knyta samman noder och avlasta väg- och spårbunden trafik är den vattenburna kollektivtrafiken viktig i ett effektivt kollektivtrafiksystem.

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

Konsekvenser av olika LCA-regelverk för biodrivmedelsproducenter

Det blir allt viktigare att använda sig av livscykelanalyser (LCA) och informationen som dessa kan ge i olika interna och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-12-20

Se alla nyheter »