Trots att biogasfordon har använts ett par decennier är biogasmarknaden liten. Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys, som letts av Stefan Grönkvist, KTH, med medverkan även från Linköpings universitet och Stockholm Gas, har syftat till att öka kunskapen om vad som kan få olika aktörer att förädla mer av sin råvara till biogas respektive ställa om mer av sina fordon till biogas. Projektet har också haft som syfte att undersöka hur olika styrmedel kan utformas för att främja denna utveckling. Den grundläggande frågan har varit ”Vad kan göras och av vem för att främja en snabbare utveckling av tillförsel och användning av biogas inom
transportsektorn?”

Projektet har utförts som en fallstudie av Stockholmsregionen men med ambitionen att resultaten också ska vara relevanta för den nationella nivån. Rapporten från projektet publiceras inom kort.

Andra inlägg

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

Vätgasproduktion på macken kan påskynda introduktionen av vätgas

Framtidens multitankstation kan komma att producera förnybar vätgas på plats för sina kunder. Det visar en ny utvärdering av…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-20

Vad innebär ett brett utbud av LCA-ramverk?

Miljöprestanda för drivmedel kan beräknas med livscykelanalys, LCA. Men olika LCA-ramverk har olika villkor och angreppsätt vilket kan påverka resultat…

Läs mer »

Nyheter | 2021-11-15

f3 fick besöka Preem

Tidigare i veckan genomfördes ett av två årliga koordinatormöten med cirkulerande värdskap då f3:s medlemmar besökte Preemraff i Lysekil. Preem…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-28

Se alla nyheter »