Trots att biogasfordon har använts ett par decennier är biogasmarknaden liten. Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys, som letts av Stefan Grönkvist, KTH, med medverkan även från Linköpings universitet och Stockholm Gas, har syftat till att öka kunskapen om vad som kan få olika aktörer att förädla mer av sin råvara till biogas respektive ställa om mer av sina fordon till biogas. Projektet har också haft som syfte att undersöka hur olika styrmedel kan utformas för att främja denna utveckling. Den grundläggande frågan har varit ”Vad kan göras och av vem för att främja en snabbare utveckling av tillförsel och användning av biogas inom
transportsektorn?”

Projektet har utförts som en fallstudie av Stockholmsregionen men med ambitionen att resultaten också ska vara relevanta för den nationella nivån. Rapporten från projektet publiceras inom kort.

Andra inlägg

Medierapportering spelar roll i systemskiften

Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av slutsatserna…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-09

Sant och falskt om biomassans klimatpåverkan

Det pågår en intensiv debatt om användningen av biomassa för olika energiändamål, till exempel drivmedelsproduktion. Diskussionen förs inom skogs- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-24

Nu kan du titta på årets programkonferens

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system genomför årligen en programkonferens där resultat från projekt inom programmet presenteras externt. I år…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-01

Politisk vilja grundläggande för biogasframgång

Hur biogasen utvecklas regionalt och lokalt kan bero på enskilda såväl som samspelande faktorer. För en framgångsrik utveckling, det vill…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-09

Se alla nyheter »