Trots över 20 års användning som drivmedel och en fullskalig produktion och distribution åtminstone i landets befolkningstätaste områden, är biogas mycket begränsat i relation till andra etablerade förnybara drivmedel, till exempel HVO och FAME.

Stefan Grönkvist, KTH, har lett ett nyligen avslutat samverkansprogram som haft syftet att öka kunskapen om villkoren för biogasutveckling i transportsektorn genom att presentera, diskutera och analysera relevanta aktörers synsätt i frågan. Ett annat syfte har varit att bidra med insikter om policyinstrument som gynnar eller kan gynna biogasutveckling med utgångspunkt i (men inte begränsat till) aktörernas perspektiv. Projektrapporten är därmed tänkt att kunna tjäna som underlag för beslutsfattare.

Projektet har titeln Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys och det har utformats som en en fallstudie över Stockholmsregionen, designad på ett sätt som ska göra resultaten relevanta även på nationell nivå. Biogasmarknaden betraktas som ett socio-tekniskt system och angreppssättet inkluderar intensiva kontakter med aktörerna på området.

I väntan på vetenskaplig publicering kan den fullständiga rapporten från projektet bara skickas på begäran från projektledaren. En kortare svensk sammanfattning finns dock tillgänglig, liksom en redan publicerad artikel.

Projektrapporten och den andra artikeln kommer att tillgängliggöras så snart det är möjligt.

Andra inlägg

Olika lösningar för transportsektorns klimatomställning

Transportsektorns klimatmål hänger starkt ihop med dess energiförsörjning. Möjligheterna för att nå målen kan därför hittas på många områden. Den…

Läs mer »

Nyheter | 2021-02-11

Årets programkonferens är digital – anmälan har öppnat!

Den 25 november genomförs årets programkonferens för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system digitalt. I programmet inordnas presentationer från pågående…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-14

Konkurrenskraftiga drop-in-bränslen från massaindustrin ger dubbla vinster

Strategiskt viktiga drop-in-bränslen kan produceras kostnadseffektivt av biprodukter i massaindustrin. Det ger både klimatvinster, ekonomiska vinster och mer pappersmassa. Efterfrågan…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-13

Livesändning 1 oktober – anmälan har öppnat!

Sex forskningsbaserade slutsatser om förnybara drivmedel och klimatmålen har tagits fram inom f3. Med dem visar vi att målet…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-04

Se alla nyheter »