Trots över 20 års användning som drivmedel och en fullskalig produktion och distribution åtminstone i landets befolkningstätaste områden, är biogas mycket begränsat i relation till andra etablerade förnybara drivmedel, till exempel HVO och FAME.

Stefan Grönkvist, KTH, har lett ett nyligen avslutat samverkansprogram som haft syftet att öka kunskapen om villkoren för biogasutveckling i transportsektorn genom att presentera, diskutera och analysera relevanta aktörers synsätt i frågan. Ett annat syfte har varit att bidra med insikter om policyinstrument som gynnar eller kan gynna biogasutveckling med utgångspunkt i (men inte begränsat till) aktörernas perspektiv. Projektrapporten är därmed tänkt att kunna tjäna som underlag för beslutsfattare.

Projektet har titeln Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys och det har utformats som en en fallstudie över Stockholmsregionen, designad på ett sätt som ska göra resultaten relevanta även på nationell nivå. Biogasmarknaden betraktas som ett socio-tekniskt system och angreppssättet inkluderar intensiva kontakter med aktörerna på området.

I väntan på vetenskaplig publicering kan den fullständiga rapporten från projektet bara skickas på begäran från projektledaren. En kortare svensk sammanfattning finns dock tillgänglig, liksom en redan publicerad artikel.

Projektrapporten och den andra artikeln kommer att tillgängliggöras så snart det är möjligt.

Andra inlägg

Ekonomin vid rodret när sjöfartsbranschen väljer drivmedel

När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-23

Ändringar i två EU-direktiv väntas få påverkan på fordonsproducenter

Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-12

Biodrivmedelssystemets effekter på sysselsättningen i relaterade branscher behandlas i ny rapport

Vilka samhällsekonomiska effekter har biodrivmedelsproduktionssystem? Hur mäts värden som inte enbart och direkt har att göra med koldioxidreduktioner?Samverkansprogramprojektet Miljömässiga och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-01

Vilken roll spelar styrning av nätverk för nya hållbara teknologier?

Samverkansprogramprojektet Ett innovationspolitiskt ramverk och styrmedelsalternativ för utvecklingen av bioraffinaderier har i januari publicerat en artikel i vetenskapliga tidskriften Technological Forecasting…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-20

Se alla nyheter »