Trots över 20 års användning som drivmedel och en fullskalig produktion och distribution åtminstone i landets befolkningstätaste områden, är biogas mycket begränsat i relation till andra etablerade förnybara drivmedel, till exempel HVO och FAME.

Stefan Grönkvist, KTH, har lett ett nyligen avslutat samverkansprogram som haft syftet att öka kunskapen om villkoren för biogasutveckling i transportsektorn genom att presentera, diskutera och analysera relevanta aktörers synsätt i frågan. Ett annat syfte har varit att bidra med insikter om policyinstrument som gynnar eller kan gynna biogasutveckling med utgångspunkt i (men inte begränsat till) aktörernas perspektiv. Projektrapporten är därmed tänkt att kunna tjäna som underlag för beslutsfattare.

Projektet har titeln Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys och det har utformats som en en fallstudie över Stockholmsregionen, designad på ett sätt som ska göra resultaten relevanta även på nationell nivå. Biogasmarknaden betraktas som ett socio-tekniskt system och angreppssättet inkluderar intensiva kontakter med aktörerna på området.

I väntan på vetenskaplig publicering kan den fullständiga rapporten från projektet bara skickas på begäran från projektledaren. En kortare svensk sammanfattning finns dock tillgänglig, liksom en redan publicerad artikel.

Projektrapporten och den andra artikeln kommer att tillgängliggöras så snart det är möjligt.

Andra inlägg

f3:s årsrapport för 2020

Nu har vi publicerat vår årsrapport för 2020 som berättar om projekt och aktiviteter som genomförts under det gångna året.

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-19

Olika lösningar för transportsektorns klimatomställning

Transportsektorns klimatmål hänger starkt ihop med dess energiförsörjning. Möjligheterna för att nå målen kan därför hittas på många områden. Den…

Läs mer »

Nyheter | 2021-02-11

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Se alla nyheter »