Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö.

Biprodukter från avverkning och sågverk har potential att bli råvara för biodrivmedel som kan ersätta tung fossil brännolja i sjöfarten.

Biprodukterna behandlas för att ge cellulosa och svavelfritt lignin. Cellulosan kan jäsas till etanol, som kan användas för att producera etylenglykol, som i sin tur kan blandas med ligninet till det nya drivmedlet LinEG.

– Vi har lyckats producera ett par liter LinEG och utvärderat dess egenskaper i en testmotor. Drivmedlet har ett minimalt svavelinnehåll, säger Dimitris Athanassiadis, projektledare och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet SLU.

Det LinEG som producerats i projektet är baserat på fossil etylenglykol. Om etylenglykolen i stället framställs via jäsning av cellulosa kan även CO2-utsläppen hållas på en låg nivå.

I sin nuvarande form kan LinEG inte fungera som drop in-bränsle i dagens marina dieselmotorer. En utmaning är att bränslets relativt låga värmevärde kräver dubbla volymer för att fartyget ska kunna färdas lika långt som med tung brännolja i tanken. Fortsatt utvecklingsarbete krävs därför för att göra LinEG till en kommersiellt intressant produkt.

Läs mer här.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Other posts

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Read more »

News | 2022-06-16

På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Read more »

News | 2022-03-25

f3 summerar 2021

Nu finns vår årsrapport för 2021 publicerad! Du kan läsa och ladda ner den här. I årsrapporten…

Read more »

News | 2022-03-17

Lastkapacitet och tankinfrastruktur viktiga för massgodstransporter med bränsleceller

Fordon för massgodstransporter i tätortsmiljö ställer särskilda krav när det gäller lastkapacitet och lokalisering av tankinfrastruktur. Möjliga fossilfria alternativ till…

Read more »

News | 2022-02-02

See all news »