Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö.

Biprodukter från avverkning och sågverk har potential att bli råvara för biodrivmedel som kan ersätta tung fossil brännolja i sjöfarten.

Biprodukterna behandlas för att ge cellulosa och svavelfritt lignin. Cellulosan kan jäsas till etanol, som kan användas för att producera etylenglykol, som i sin tur kan blandas med ligninet till det nya drivmedlet LinEG.

– Vi har lyckats producera ett par liter LinEG och utvärderat dess egenskaper i en testmotor. Drivmedlet har ett minimalt svavelinnehåll, säger Dimitris Athanassiadis, projektledare och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet SLU.

Det LinEG som producerats i projektet är baserat på fossil etylenglykol. Om etylenglykolen i stället framställs via jäsning av cellulosa kan även CO2-utsläppen hållas på en låg nivå.

I sin nuvarande form kan LinEG inte fungera som drop in-bränsle i dagens marina dieselmotorer. En utmaning är att bränslets relativt låga värmevärde kräver dubbla volymer för att fartyget ska kunna färdas lika långt som med tung brännolja i tanken. Fortsatt utvecklingsarbete krävs därför för att göra LinEG till en kommersiellt intressant produkt.

Läs mer här.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Mångdubblad produktion av biodrivmedel med ny teknikkombination

En utvärdering av 14 tekniker för produktion av biodrivmedel för vägtransporter visar att betydligt mer av kolet i råvaran kan…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-06

På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-25

Fler samhällsnyttor än klimatet kan värderas med ny metod

Förnybara drivmedel värderas idag huvudsakligen för sin klimatnytta. En nyutvecklad metod sätter pris på fler nyttor som har betydelse för…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

Se alla nyheter »