Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö.

Biprodukter från avverkning och sågverk har potential att bli råvara för biodrivmedel som kan ersätta tung fossil brännolja i sjöfarten.

Biprodukterna behandlas för att ge cellulosa och svavelfritt lignin. Cellulosan kan jäsas till etanol, som kan användas för att producera etylenglykol, som i sin tur kan blandas med ligninet till det nya drivmedlet LinEG.

– Vi har lyckats producera ett par liter LinEG och utvärderat dess egenskaper i en testmotor. Drivmedlet har ett minimalt svavelinnehåll, säger Dimitris Athanassiadis, projektledare och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet SLU.

Det LinEG som producerats i projektet är baserat på fossil etylenglykol. Om etylenglykolen i stället framställs via jäsning av cellulosa kan även CO2-utsläppen hållas på en låg nivå.

I sin nuvarande form kan LinEG inte fungera som drop in-bränsle i dagens marina dieselmotorer. En utmaning är att bränslets relativt låga värmevärde kräver dubbla volymer för att fartyget ska kunna färdas lika långt som med tung brännolja i tanken. Fortsatt utvecklingsarbete krävs därför för att göra LinEG till en kommersiellt intressant produkt.

Läs mer här.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »