Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö.
Biprodukter från avverkning och sågverk har potential att bli råvara för biodrivmedel som kan ersätta tung fossil brännolja i sjöfarten.
Biprodukterna behandlas för att ge cellulosa och svavelfritt lignin. Cellulosan kan jäsas till etanol, som kan användas för att producera etylenglykol, som i sin tur kan blandas med ligninet till det nya drivmedlet LinEG.
– Vi har lyckats producera ett par liter LinEG och utvärderat dess egenskaper i en testmotor. Drivmedlet har ett minimalt svavelinnehåll, säger Dimitris Athanassiadis, projektledare och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet SLU.
Det LinEG som producerats i projektet är baserat på fossil etylenglykol. Om etylenglykolen i stället framställs via jäsning av cellulosa kan även CO2-utsläppen hållas på en låg nivå.
I sin nuvarande form kan LinEG inte fungera som drop in-bränsle i dagens marina dieselmotorer. En utmaning är att bränslets relativt låga värmevärde kräver dubbla volymer för att fartyget ska kunna färdas lika långt som med tung brännolja i tanken. Fortsatt utvecklingsarbete krävs därför för att göra LinEG till en kommersiellt intressant produkt.
Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.
Andra inlägg
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05
BRA vinner hållbarhetspris – skänker prispengar till f3
Transportföretagens hållbarhetspris 2022 delades ut den 19 oktober till flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines. I konkurrens med två finalister vann…
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-20
Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret
Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-03-06
Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas
Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-04-26