Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk satta klimatmål.

Forskare från Chalmers och IVL Svenska Miljöinstitutet har modellerat utvecklingen av koldioxidutsläpp från den svenska biltrafiken fram till 2060. Resultaten visar att den vägledande nivån för 2045, som ska vara nära nollutsläpp från biltrafiken, endast kan uppnås genom att elektrifieringen snabbas på, till exempel genom ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer redan år 2025 eller 2030, och kombineras med ökande biodrivmedelsanvändning åtminstone fram till 2030.

– Den ursprungliga planen för reduktionsplikten ställer de krav på inblandning av biodrivmedel som kommer behövas, säger Julia Hansson, forskare på IVL.

Vilken temperaturpåverkan det blir från den svenska biltrafiken beror på koldioxidutsläppens ursprung. Den globala medeltemperaturen ökar linjärt med fossila utsläpp av koldioxid och pågår i hundratals år. Användning av biodrivmedel har inte samma linjära samband mellan global uppvärmning och den biogena koldioxid som släpps ut från bilarnas avgasrör.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Other posts

Poppelodling kan öka tillgången till inhemsk bioråvara

I Sverige finns mycket goda förutsättningar att storskaligt odla poppel eller andra snabbväxande lövträd som biomassabas till drivmedel. Forskning visar…

Read more »

News | 2022-05-23

Mångdubblad produktion av biodrivmedel med ny teknikkombination

En utvärdering av 14 tekniker för produktion av biodrivmedel för vägtransporter visar att betydligt mer av kolet i råvaran kan…

Read more »

News | 2022-04-06

På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Read more »

News | 2022-03-25

Vattenburen kollektivtrafik kan bli fossiloberoende på flera sätt

Genom att knyta samman noder och avlasta väg- och spårbunden trafik är den vattenburna kollektivtrafiken viktig i ett effektivt kollektivtrafiksystem.

Read more »

News | 2022-02-11

See all news »