I sin regeringsförklaring den 21 januari deklarerade Stefan Löfven att Sverige nu får en regering som består av Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna och som samarbetar om budgeten och politikens inriktning på flera områden med Centerpartiet och Liberalerna. Löfven presenterade flera ambitioner, riktlinjer och mål för det politiska samarbetet som är relevanta för området fossilfrihet och transporter och som ska bidra till att minska de klimatpåverkande utsläppen från transportsektorn:

  • Den klimatomställning som krävs är omfattande och kräver fortsatt mycket arbete. Klimatomställningen ska genomsyra politiken. Samhällets utveckling ska vara hållbar. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation.
  • Allt fler långväga godstransporter ska flyttas från lastbil till tåg och sjöfart.
  • Sverige ligger i framkant gällande eldrivna lastbilar och kollektivtrafik och ska fortsätta den utvecklingen.
  • Flygets stora klimatpåverkan ska minska. Klimatkraven på flyget skärps.
  • Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet.
  • Klimatbonusar och klimatavgifter på personbilar förstärks och förenklas.
  • Inga nya bensin- och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030.
  • Sverige ska utveckla den resurseffektiva, cirkulära och biobaserade ekonomin.

Hela regeringsförklaringen finns att läsa här och det fullständiga utkastet till sakpolitisk överenskommelse mellan S, C, L och Mp med fler detaljer finns här. Utdragen ur regeringsförklaringen ovan relaterar främst till punkterna 31, 32 och 35.

Transportfrågorna får ny hemvist inom departementsstrukturen och kommer att hanteras av det nyinrättade Infrastrukturdepartementet, vars frågor tidigare legat under Näringsdepartementet. Ansvarigt statsråd blir Tomas Eneroth (S), Infrastrukturminister.

Foto: Ingemar Edfalk/Sveriges riksdag

Other posts

Visualiseringar för ökad förståelse för transportomställningen

Vad är den centrala okunskapen när det gäller omställningen av transportsektorn till fossilfrihet? Vad känner politiker och allmänhet generellt inte…

Read more »

News | 2019-05-15

Ändringar i två EU-direktiv väntas få påverkan på fordonsproducenter

Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål…

Read more »

News | 2019-03-12

Obstacles to continued development of biogas in the transport sector identified in interviews with key operators

Biogas has been used as a transportation fuel in Sweden for over two decades and the technology for production, distribution…

Read more »

News | 2019-03-05

f3 sammanfattar implementeringsplanen för bioenergi i EU:s SET-plan samt ETIP Bioenergys strategiska forskningsagenda

År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II),…

Read more »

News | 2018-12-20

See all news »