Det blir allt viktigare att använda sig av livscykelanalyser (LCA) och informationen som dessa kan ge i olika interna och externa beslutsprocesser, inte minst för drivmedelsproducenter.

Studien Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel som snart avslutas har tittat närmare på tre relevanta LCA-ramverk för drivmedel i transportsektorn och frågat sig vilka kunskapskrav utbudet ställer på användarna, om det spelar roll vilket ramverk som används, vilka utmaningar som kan uppstå och hur de bäst hanteras.

De tre ramverken är EU:s förnybartdirektiv (Renewable Energy Directive, RED), Environmental Product Declaration (EPD) och Product Environmental Footprint (PEF). Genom att tillämpa dem i LCA:er av drivmedel såg man att resultaten varierade med ramverkens beräkningar och modelleringar av avfallshantering, landanvändning, eventuella biprodukter och tillförsel av el. Hur systemgränser hanterades i ramverken varierade också.

Men resultaten från de olika fallstudierna varken kan eller bör jämföras. Skälet är att livscykelanalys inte är en metod utan en samling metoder. Valet av metod avgörs av den specifika frågan, vilket i sin tur bestämmer vilka resultat man får. Det blir kritiskt i en beslutssituation.

Mer heltäckande analyser kräver såväl ökade resurser och kunskap som större datamängder. Men ansträngningarna kan löna sig eftersom resultatet kan ge en bättre helhetsbild. Ur beslutsperspektiv är det positivt.

Här kan du ta del av en inspelning från ett webbinarium där Sofia Poulikidou, IVL, och Tomas Ekvall, TERRA och Chalmers, presenterar studien närmare. Webbinariet samarrangerades den 14 december av  av samverkansprogrammets kansli och SLC, Swedish Life Cycle Centre.

Slutrapporten från projektet väntas inom de kommande månaderna.

Other posts

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Read more »

News | 2023-08-28

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Read more »

News | 2023-11-16

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Read more »

News | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Read more »

News | 2023-12-18

See all news »