Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.

Med hjälp av en energisystemmodell som täcker alla energisektorer i Europa – el, uppvärmning, transport, industrivärme och -kemi – har forskarna tagit fram systemkostnader i två tidsperspektiv: år 2040 och år 2060.

I studien har man antagit att efterfrågan på kolbaserade flytande bränslen minskar. Detta grundar sig på minskade kostnader för el- och vätgasproduktion, att det skett en betydande elektrifiering av transport- och industrisektorerna och att en del av drivmedelsbehovet tillgodoses av vätgas. Vidare förutsätts att framtidens utsläppsfria elsystem baseras på sol- och vindkraft och att koldioxidinfångning och -lagring integreras med biomassaanvändning för kraft- och industrivärme. Flytande biodrivmedel från fast biomassa antas produceras via Fischer Tropsch-processen.

Under de förutsättningarna kan framtida inblandningskrav på 20 respektive 50 procent flytande biodrivmedel innebära ökade kostnader för energisystemet som helhet med 2–14 procent år 2040 (10-66 miljarder Euro) och med 4-8 procent år 2060 (18-40 miljarder Euro).

Resultat från modelleringen visar att det ur ett rent kostnadsperspektiv lönar sig mer att använda biomassan för att minska koldioxidutsläppen från el och värme än för att producera flytande Fischer-Tropsch-bränsle. Då är det också lättare att undvika inlåsningseffekter. I en framtid med de förutsättningar som modellen i studien beskriver, är utveckling av flexibla bioraffinaderier viktig. De kan ställa om sin produktion att svara mot marknadens behov.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansierats av Energimyndigheten och f3 Centre.

Other posts

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Read more »

News | 2022-06-22

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Read more »

News | 2022-06-23

BRA wins sustainability award – donates prize money to f3

On 19th October, the Swedish Confederation of Transport Enterprises’ sustainability award 2022 was awarded to BRA, Braathens Regional Airlines, in…

Read more »

News | 2022-10-22

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Read more »

News | 2023-04-26

See all news »