Det finns effektiva verktyg för att öka användningen av biogas i den lokala transportsektorn. Beslutsfattare som vill påskynda utvecklingen kan nu ta hjälp av nya forskningsresultat.

Biogasen är en hållbar och förnybar resurs och en del av den cirkulära ekonomin. Samtidigt är biogasen beroende av stöd genom politiska styrmedel och andra initiativ för att etablera sig kommersiellt.

I dag går närmare 60 000 bilar på biogas i Sverige. Potentialen är långt mycket större, framför allt inom kollektivtrafiken och annan tung trafik.

– Städer och regioner har en avgörande roll. De kan gå före och visa vägen för aktörerna på biogasmarknaden, säger Tomas Lönnqvist, som lett gruppen av forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet.

–  Effektiva verktyg för beslutsfattare är offentlig upphandling, lokala styrmedel och breda aktörsnätverk.

Resultaten bygger på fallstudier från Västra Götaland, Gotland och Norrbotten. De tre regionerna har valts ut för att de har olika förutsättningar för biogasutveckling och befinner sig i olika mognadsfaser.

Forskare och regionala aktörer har tillsammans identifierat verktygen och dessutom fem framgångsfaktorer som ökar chanserna att lyckas utveckla biogasanvändningen i transportsektorn. Framgångsfaktorerna är tydlig politisk riktning, miljöanpassad upphandling, uppföljning av mål och krav, samarbeten i aktörsnätverk och koordinerade satsningar på hela systemet: produktion, distribution och användning.

Det finns en tydlig politisk vilja att satsa på biogas i Sverige. Regeringen har föreslagit ett stöd på 120 miljoner kronor under 2020 till produktion av biogas avsedd för transportsektorn. Samtidigt pågår arbete om framtida styrmedel i utredningen ”Mer biogas! För ett hållbart Sverige” (SOU 2019:63).

– Biogas är ett bra val för många kommuner, som ett av flera hållbara drivmedel. Men vi behöver också minska transportarbetet och utveckla mer energieffektiva fordon för att nå målen, säger Tomas Lönnqvist.

På projektsidan Nätverk, lokala styrmedel och offentlig upphandling som främjar biogasutveckling kan du läsa mer och ladda ner resultaten. Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system med finansiering av Energimyndigheten och f3 Centre.

Other posts

Forskning och fakta behöver återfå sin tyngd i bioenergidebatten

Vi måste nyansera en alldeles för polariserad och missledd debatt. Det var den samlade innebörden i replikskiftet mellan de medverkande…

Read more »

News | 2021-09-03

Forest residues can be an important raw material for future Swedish HVO production

The demand for hydrotreated vegetable oil (HVO) has increased in recent years and it is now the dominant liquid biofuel…

Read more »

News | 2020-12-14

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Read more »

News | 2020-11-18

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Read more »

News | 2020-10-20

See all news »