Det finns effektiva verktyg för att öka användningen av biogas i den lokala transportsektorn. Beslutsfattare som vill påskynda utvecklingen kan nu ta hjälp av nya forskningsresultat.
Biogasen är en hållbar och förnybar resurs och en del av den cirkulära ekonomin. Samtidigt är biogasen beroende av stöd genom politiska styrmedel och andra initiativ för att etablera sig kommersiellt.
I dag går närmare 60 000 bilar på biogas i Sverige. Potentialen är långt mycket större, framför allt inom kollektivtrafiken och annan tung trafik.
– Städer och regioner har en avgörande roll. De kan gå före och visa vägen för aktörerna på biogasmarknaden, säger Tomas Lönnqvist, som lett gruppen av forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet.
– Effektiva verktyg för beslutsfattare är offentlig upphandling, lokala styrmedel och breda aktörsnätverk.
Resultaten bygger på fallstudier från Västra Götaland, Gotland och Norrbotten. De tre regionerna har valts ut för att de har olika förutsättningar för biogasutveckling och befinner sig i olika mognadsfaser.
Forskare och regionala aktörer har tillsammans identifierat verktygen och dessutom fem framgångsfaktorer som ökar chanserna att lyckas utveckla biogasanvändningen i transportsektorn. Framgångsfaktorerna är tydlig politisk riktning, miljöanpassad upphandling, uppföljning av mål och krav, samarbeten i aktörsnätverk och koordinerade satsningar på hela systemet: produktion, distribution och användning.
Det finns en tydlig politisk vilja att satsa på biogas i Sverige. Regeringen har föreslagit ett stöd på 120 miljoner kronor under 2020 till produktion av biogas avsedd för transportsektorn. Samtidigt pågår arbete om framtida styrmedel i utredningen ”Mer biogas! För ett hållbart Sverige” (SOU 2019:63).
– Biogas är ett bra val för många kommuner, som ett av flera hållbara drivmedel. Men vi behöver också minska transportarbetet och utveckla mer energieffektiva fordon för att nå målen, säger Tomas Lönnqvist.
På projektsidan Nätverk, lokala styrmedel och offentlig upphandling som främjar biogasutveckling kan du läsa mer och ladda ner resultaten. Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system med finansiering av Energimyndigheten och f3 Centre.
Andra inlägg
f3 publicerar fakta om reduktionsplikten
De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…
Läs mer »
Nyheter | 2023-11-27
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18
f3 hörs i podden Innovationslandet
Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…
Läs mer »
Nyheter | 2024-04-02
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15