Eldrift av tunga långväga godstransporter är ett överraskande bra alternativ för omställningen till fossilfritt redan 2030, både ur klimat- och kostnadssynpunkt.

Rapporten KNOGA synliggör fördelar och hinder för ett flertal olika tekniker för fossilfri framdrift: biobränslen (flytande och gasformiga), elfordon med batterier, elvägar (tre olika tekniker), vätgasdrivna bränslecellsfordon samt elektrobränslen.

Resultaten visar att batteridrift har en lägre relativ mobilitetskostnad än dieseldrift både 2030 och 2045.

– Det var en överraskning för oss att batteridrift föll så väl ut för den tunga, långväga lastbilen som ska köra 640 km på en dag i genomsnitt, säger projektledaren Kristina Holmgren, senior forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.*

Elektriska drivlinor hävdar sig väl även ur klimatsynpunkt, förutsatt att en elmix med låg klimatpåverkan används i framdriften och batteriproduktion kan ske med liten klimatpåverkan. Svensk elmix har förhållandevis låg klimatpåverkan.

Används i stället den mer koldioxidintensiva europeiska elmixen, har biogas och flytande biodrivmedel bättre klimatprestanda.

Tillgången på fossilfri el är grundläggande, inte bara för eldrift, utan även för en hållbar produktion av flera av de andra undersökta drivmedlen, som biogas och vätgasdrift.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Den 25 maj presenterar forskarna resultaten i ett webbinarium. Läs mer och anmäl dig här.

*Sedan 1 april 2021 arbetar Kristina Holmgren på RISE.

Other posts

Tidningen Skärgårdsredaren återger f3:s faktablad om elektrobränslen

I senaste numret av Skärgårdsredaren, medlemstidning för föreningen Skärgårdsredarna, publiceras innehållet på f3:s faktablad om elektrobränslen. Tidningens redaktion anser…

Read more »

News | 2021-09-23

En överblick av kunskapsläget för förnybar bensin

Som en del av underlaget till Regeringens utredning Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och…

Read more »

News | 2021-04-08

Olika lösningar för transportsektorns klimatomställning

Transportsektorns klimatmål hänger starkt ihop med dess energiförsörjning. Möjligheterna för att nå målen kan därför hittas på många områden. Den…

Read more »

News | 2021-02-11

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Read more »

News | 2021-01-21

See all news »