Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt möjligt redan om ett par år, enligt en ny forskningsrapport.

Antalet fartyg som drivs med LNG, flytande naturgas, ökar stadigt av miljö- och kostnadsskäl.

Nästa steg på vägen mot en mer hållbar sjöfart är att byta ut LNG mot LBM, flytande biometan. Intresset för detta skifte är stort. Flera svenska rederier har redan börjat blanda in biodrivmedel med målet att uppnå en fossilfri drift framöver.

Om några år uppskattas behovet att bunkra flytande drivmedel i Sverige kunna vara 4–5 TWh per år. Forskning visar att detta behov kan mötas med ett förnybart alternativ redan om några år, förutsatt att den inhemska produktionen av biogas skalas upp.

Med en konsekvent satsning fram till 2045 går det att mer än tiofaldiga dagens produktion till 20 TWh årligen. Målet kan nås om produktionen ökar med mer än 1 TWh om året, motsvarande upp till tio nya större svenska biogasanläggningar per år.

De förnybara alternativens konkurrenskraft har nyligen förbättrats genom beslutet att införa ett stöd för svensk biometanproduktion. Om sjöfarten även införlivas i EU:s utsläppshandelssystem kan kostnadsskillnaderna mer eller mindre jämnas ut.

Resultaten har tagits fram inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Other posts

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Read more »

News | 2022-06-22

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Read more »

News | 2022-06-07

På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Read more »

News | 2022-03-25

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Read more »

News | 2022-02-08

See all news »