I Sverige produceras förnybara drivmedel som används både för låginblandning i fossil bensin och diesel samt som höginblandade eller rena biodrivmedel. Här sammanställs statusen för befintliga och planerade anläggningar för produktion av olika typer av förnybara drivmedel inom landets gränser i mars/april 2025.
Vi har valt att ta med både biodrivmedel och elektrobränslen. Bara sådan framtida produktionskapacitet som vid denna tidpunkt offentliggjorts i termer av konkreta anläggningar – och inte bara som en del av mer övergripande målsättningar – ingår. Dessutom presenteras produktionen utifrån respektive anläggnings maximala kapacitet och inte utifrån historisk eller förväntad faktisk produktion. Slutligen utgår sammanställningen från produktion av drivmedel som skulle kunna användas för transportsektorn (med nuvarande bränslemarknader) – den faktiska användningen av drivmedlen specificeras inte, varken avseende vilken sektor, eller om det är inom Sverige eller utomlands.
Den totala maximala produktionskapaciteten ligger för närvarande på i storleksordningen 12 TWh. Det motsvarar ca 60% av 2023 års biodrivmedelsanvändning i Sveriges inrikes transporter, vilken uppgick till 19,6 TWh (källa: Energimyndigheten, Transportsektorns energianvändning). Användningen av biodrivmedel minskade något under 2023 jämfört med 2022, vilket framför allt berodde på att reduktionsplikten tillfälligt sänkts. Det bör noteras att faktisk produktion normalt sett är lägre, eftersom det över tid är svårt att upprätthålla optimala ekonomiska och tekniska driftsförutsättningar för samtliga anläggningar. Om samtliga planerade anläggningar skulle realiseras motsvarar detta en femdubbling av den befintliga produktionskapaciteten fram till ca 2030 (se Tabell 1 i PDF). För att undvika dubbelräkning, ingår då inte intermediära produkter, eftersom dessa används som råvara för produktion av något av de slutliga drivmedlen.
Utifrån sammanställningen av total produktion kan följande mer övergripande reflektioner göras:
- Planerad ökning av produktionen av flytande förnybar diesel, biobensin, bio-LPG och flygbränsle är mycket stor. Huvuddelen av denna kan kopplas till ett fåtal befintliga oljeraffinaderier, men det finns även planer för nya bioraffinaderier med olika tekniker för förvätskning.
- Det finns betydande planer för produktion av elektrobränslen vilka domineras av metanol för fartyg. Planerna för produktion av elektroflygbränslen är än så länge mer begränsade och flera projekt för denna typ av produktion lades ner eller pausades under 2024.
- För produktionen av gasformiga bränslen innebär nuvarande planer en kraftig förskjutning från CBG till LBG.
- Anläggningar som baseras på förgasningsteknik saknas i stort sett helt, med undantag för Biorefinery Östrand som kombinerar den med andra tekniker för produktion av flytande drivmedel.
Den mer detaljerade sammanställningen är nedan uppdelad i två kapitel för flytande respektive gasformiga drivmedel. Vilka drivmedel som ingår beskrivs närmare i en faktaruta för varje kapitel. Inför den första versionen av faktabladet (augusti 2023) baserades anläggningsdata på Bioenergitidningens sammanställning Biodrivmedel i Norden 2022. Inför denna andra version har informationen kompletterats och uppdaterats baserat på offentligt tillgängliga uppgifter. Särskilt har uppgifter som rör f3:s egna företagsparter stämts av direkt med respektive företag.
Läs eller ladda ner hela sammanställningen som PDF.