Under våren 2023 fattades beslut om två nya EU-förordningar, FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation, som får sjöfarts- och flygsektorerna att ta sikte på EU:s klimatmål för 2030 och 2050. Den är en viktig del av EU:s omställningsplan ”Fit for 55” och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Förordningarna (Europaparlamentet och rådet 2023a, Europaparlamentet och rådet 2023b) ska öka efterfrågan på och användningen av förnybara och koldioxidsnåla bränslen i sjöfart och flyg, och samtidigt se till att sektorerna fungerar väl, utan snedvridningar på den inre marknaden. Bränsleproducenter ska vara förvissade om ett framtida stort behov av storskalig produktion av hållbara bränslen för sjöfart och flyg. De nya reglerna för sjöfart kommer att tillämpas från och med den 1 januari 2025, med undantag för två artiklar [1] som gäller från och med den 31 augusti 2024. För flyget trädde de nya reglerna i kraft redan den 1 januari 2024, med undantag för fem artiklar [2] som ska tillämpas från den 1 januari 2025.
Varför behövs förordningarna?
EU:s förnybartdirektiv, eller Renewable Energy Directive (RED), sätter det övergripande målet för transportsektorn samt definierar och ställer hållbarhetskrav på olika typer av förnybara drivmedel. De nya förordningarna för sjöfart och flyg sätter sedan specifika krav för hur dessa sektorer ska bidra till måluppfyllelsen för transportsektorn som helhet, enligt RED. De specifika kraven ska accelerera omställningen av flyget samt till att öka användningen av förnybara och koldioxidsnåla bränslen inom sjöfarten.
Under pandemiåret 2020 (2019 års siffror i parentes) stod flyg och sjöfart för 7% (14,4%) respektive 15% (13,5%) av utsläppen av växthusgaser från transportsektorn inom EU (EEA 2022, EEA 2021) (se figur 1 i pdf).
Flyg och sjöfart har särskilda krav på bränslekvaliteter och branschspecifika utmaningar för omställningen. Samtidigt har fokus för strategier och regelverk hittills i hög grad legat på vägtransporter. I Figur 2 (se pdf) illustreras hur de nya förordningarna avser komplettera förnybartdirektivet med specifika mål och krav för sjöfart och flyg och säkerställa att efterfrågan på och användningen av förnybara och koldioxidsnåla bränslen i sjöfart och flyg ökar och därefter upprätthålls på väl fungerande marknader.
Fortsätt läsa den fullständiga faktan i en PDF-version.
[1] om inrättandet och ändringar av övervakningsplaner för fartyg.
[2] om andelar hållbart flygbränsle som finns tillgängliga vid vissa flygplatser inom EU, tankningskrav, skyldighet att underlätta tillgången till hållbara flygbränslen samt rapporteringsskyldigheter för luftfartygsoperatörer och för flygbränsleleverantörer.