Om projektet
Hur hållbart ett visst biodrivmedel är uttrycks ofta som dess förmåga att minska utsläppen av växthusgaser jämfört med konventionella fossila drivmedel. Men produktion och användning av fordonsbränslen leder även till annan miljöpåverkan samt sociala/socioekonomiska konsekvenser.
I detta projekt genomförs en Life Cycle Sustainability Assessment (LCSA) på drivmedel, med kunskap från olika livscykelmetoder. I en LCSA integreras miljömässiga, social och ekonomiska aspekter i samma analys. Projektet bygger vidare på ett tidigare projekt.
Det nya projektets mål har varit att
- fördjupa analysen av social påverkan för de 3-4 drivmedelskedjor som visat på stora risker i det tidigare projektet
- försöka integrera både positiva och negativa social aspekter
- vidareutveckla metoden för LCSA och tillämpa på drivmedel
- diskutera betydelsen för policyutvecklingen inom området.
Foto: FreeImages.com/Stephen Tainton
Resultat
SlutrapportFakta
Projektledare
Elisabeth Ekener, KTH
Kontakt
elisabeth.ekener@abe.kth.se
Deltagare
Julia Hansson, Mathias Gustavsson, Jacob Lindberg, Felipe Oliveira och Jonathan Wranne, IVL // Philip Peck, Lunds universitet // Aron Larsson, Stockholms universitet
Tidplan
September 2014 - september 2016
Total projektkostnad
1 997 500 SEK
Finansiärer
Energimyndigheten, f3:s parter, KTH, IVL och Lunds universitet
Energimyndighetens projektnummer i samverkansprogrammet
39120-1