Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige direkt av EU-lagstiftning, men eftersom biodrivmedel handlas internationellt påverkas vår möjlighet att importera och exportera biodrivmedel även av tillgång och efterfrågan i andra länder.
För att kunna utforma effektiva svenska styrmedel som hjälper till att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser behöver vi förstå hur produktion, konsumtion och styrmedel för biodrivmedel ser ut i EU.
I en delrapport från projektet Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige ges en överblick baserad på aktuell statistik över produktion och konsumtion av biodrivmedel, inklusive avancerade biodrivmedel, i EU-länder. Delrapporten ger både en nulägesbild och en framåtblickande bild av produktionskapaciteten för avancerade biodrivmedel samt en översikt av nationella styrmedel.
Här kan du ladda ner rapporten direkt: Biodrivmedel och styrmedel i EU.
Andra inlägg
Infångat kol ger klimatneutralt flygbränsle
Klimatpåverkan från flyget kan elimineras fullt ut om produktionen av flygbränsle kombineras med infångning och lagring av koldioxid. I produktionsprocesser…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-12
Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel
Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-28
Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel
Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-16
Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process
Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-23