Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige direkt av EU-lagstiftning, men eftersom biodrivmedel handlas internationellt påverkas vår möjlighet att importera och exportera biodrivmedel även av tillgång och efterfrågan i andra länder.

För att kunna utforma effektiva svenska styrmedel som hjälper till att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser behöver vi förstå hur produktion, konsumtion och styrmedel för biodrivmedel ser ut i EU.

I en delrapport från projektet Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige ges en överblick baserad på aktuell statistik över produktion och konsumtion av biodrivmedel, inklusive avancerade biodrivmedel, i EU-länder. Delrapporten ger både en nulägesbild och en framåtblickande bild av produktionskapaciteten för avancerade biodrivmedel samt en översikt av nationella styrmedel.

Här kan du ladda ner rapporten direkt: Biodrivmedel och styrmedel i EU.

Andra inlägg

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-22

Flera vägar leder rätt

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-17

Tillgängliga inspelningar från vårens första webbinarier

Missade du de första webbinarierna i serien med resultat från samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system? Eller deltog du och vill…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-21

Vattenburen kollektivtrafik kan bli fossiloberoende på flera sätt

Genom att knyta samman noder och avlasta väg- och spårbunden trafik är den vattenburna kollektivtrafiken viktig i ett effektivt kollektivtrafiksystem.

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

Se alla nyheter »