Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige direkt av EU-lagstiftning, men eftersom biodrivmedel handlas internationellt påverkas vår möjlighet att importera och exportera biodrivmedel även av tillgång och efterfrågan i andra länder.

För att kunna utforma effektiva svenska styrmedel som hjälper till att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser behöver vi förstå hur produktion, konsumtion och styrmedel för biodrivmedel ser ut i EU.

I en delrapport från projektet Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige ges en överblick baserad på aktuell statistik över produktion och konsumtion av biodrivmedel, inklusive avancerade biodrivmedel, i EU-länder. Delrapporten ger både en nulägesbild och en framåtblickande bild av produktionskapaciteten för avancerade biodrivmedel samt en översikt av nationella styrmedel.

Här kan du ladda ner rapporten direkt: Biodrivmedel och styrmedel i EU.

Andra inlägg

Flera förnybara alternativ för färjor i kollektivtrafik

Många rederier är positiva och väldigt intresserade av att övergå till fossilfria bränslen. Det ser projektgruppen i f3-projektet Förnybara…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-22

Drivmedelsjämförelse som underlättar för beslutsfattare

Finns det ett optimalt val? Ny studie jämför klimatnytta, kostnader och resurseffektivitet för tolv biodrivmedel från skogsrester. Analysen är framtagen…

Läs mer »

Nyheter | 2021-08-23

Så presterar de fossilfria alternativen för tunga fordon

Eldrift av tunga långväga godstransporter är ett överraskande bra alternativ för omställningen till fossilfritt redan 2030, både ur klimat- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-04

Skogsrester kan bli viktig råvara för svensk framtida HVO-produktion

Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-14

Se alla nyheter »