Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige direkt av EU-lagstiftning, men eftersom biodrivmedel handlas internationellt påverkas vår möjlighet att importera och exportera biodrivmedel även av tillgång och efterfrågan i andra länder.

För att kunna utforma effektiva svenska styrmedel som hjälper till att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser behöver vi förstå hur produktion, konsumtion och styrmedel för biodrivmedel ser ut i EU.

I en delrapport från projektet Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige ges en överblick baserad på aktuell statistik över produktion och konsumtion av biodrivmedel, inklusive avancerade biodrivmedel, i EU-länder. Delrapporten ger både en nulägesbild och en framåtblickande bild av produktionskapaciteten för avancerade biodrivmedel samt en översikt av nationella styrmedel.

Här kan du ladda ner rapporten direkt: Biodrivmedel och styrmedel i EU.

Andra inlägg

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Läs mer »

Nyheter | 2024-03-12

Se alla nyheter »