Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige direkt av EU-lagstiftning, men eftersom biodrivmedel handlas internationellt påverkas vår möjlighet att importera och exportera biodrivmedel även av tillgång och efterfrågan i andra länder.

För att kunna utforma effektiva svenska styrmedel som hjälper till att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser behöver vi förstå hur produktion, konsumtion och styrmedel för biodrivmedel ser ut i EU.

I en delrapport från projektet Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige ges en överblick baserad på aktuell statistik över produktion och konsumtion av biodrivmedel, inklusive avancerade biodrivmedel, i EU-länder. Delrapporten ger både en nulägesbild och en framåtblickande bild av produktionskapaciteten för avancerade biodrivmedel samt en översikt av nationella styrmedel.

Här kan du ladda ner rapporten direkt: Biodrivmedel och styrmedel i EU.

Andra inlägg

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-16

Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell

Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.

Läs mer »

Nyheter | 2022-10-05

Swedavia ny medlem i f3

Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-12-15

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Se alla nyheter »