De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens krav på minskade utsläpp för bensin och diesel ska sänkas till sex procent för 2024–2026 och reduktionsnivåerna för 2027–2030 slopas.

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten i en ny text skriven av Liv Lundberg, forskare på RISE Research Institutes of Sweden.

I den förklaras vad reduktionsplikten innebär, varför den finns, och hur höga de svenska nivåerna egentligen är jämfört med andra EU-länder.

Läs faktan här.

Andra inlägg

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Läs mer »

Nyheter | 2025-03-13

EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg

EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.

Läs mer »

Nyheter | 2024-10-07

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

f3 hörs i podden Innovationslandet

Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…

Läs mer »

Nyheter | 2024-04-02

Se alla nyheter »