Förnybara drivmedel värderas idag huvudsakligen för sin klimatnytta. En nyutvecklad metod sätter pris på fler nyttor som har betydelse för samhällets vägval.

Vad är en säkrare tillgång på drivmedel värd för samhället? Och vilka värden tillför cirkulära produktionssystem? En värdering av dessa nyttor kan ge beslutsfattare mer detaljerade och rättvisande underlag.

Forskargruppen i projektet har värderat fyra värdekedjor för förnybara drivmedel och energibärare: HVO producerad av tallolja, etanol från skogsrester, svenskproducerad el och biogas från restprodukter som matavfall.

Inhemsk produktion av förnybara bränslen kan bidra till försörjningsnyttan genom att dämpa effekterna av störningar i inflödet av oljebaserade bränslen som idag kostar miljardbelopp.

Cirkularitet anses vara en hörnsten för hållbar utveckling. Analysen visar HVO, etanol och biogas presterar väl på cirkularitet, från råvara till tank. Eldrift får lägre poäng, men cirkulariteten kan förbättras med mer förnybar energi i elsystemet och genom ökad återanvändning och återvinning av batterier.

Fördjupade metodstudier rekommenderas för att fånga fler aspekter av värdet cirkularitet. En vidareutvecklad metod skulle också kunna inkludera socioekonomiska värden av markanvändning, människors hälsa samt nya arbetstillfällen.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-16

Svensk biogas kan ersätta stora mängder fossilt fartygsbränsle

Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-09

Många perspektiv på möjligheterna med förnybara drivmedel vid årets programkonferens

Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga…

Läs mer »

Nyheter | 2021-11-23

Ingen motsättning mellan biodrivmedel och el

Dröj inte med de lösningar som finns! Både biodrivmedel och elektrifiering behöver användas när Sverige ska kunna minska transportsektorns växthusgasutsläpp.

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-05

Se alla nyheter »