Att använda uppgraderad biogas som fordonsbränsle är en effektiv lösning för att minska växthusgasutsläppen från transportsektorn. Dagens teknik för biogasuppgradering är dock i många fall energiintensiv och kan bara utföras i storskalig verksamhet. Ett lovande alternativ är så kallade joniska vätskor som visat sig vara användbara för avlägsnande av koldioxid i olika gasströmmar. De har hög CO2-löslighet, det vill säga hög absorbtionskapacitet, men låga energikrav och dessutom låg kostnad.

Samverkansprogramprojektet Tekno-ekonomisk analys av biometanproduktion med en ny uppgraderingsteknologi har utvärderat joniska vätskor för biogasuppgradering. Projektet har genomförts av Bio4Energy, SP och Lunds universitet med Xiaoyan Ji, LTU, som projektledare. Man har undersökt potentialen hos såväl konventionella som nya joniska vätskor som lösningsmedel för biogasuppgradering för att se hur dessa påverkar processen i svenska och norska samrötningsanläggningar. Tekniken har jämförts med vattenskrubbning.

Projektet rapporteras genom flera publikationer. I dagsläget finns en vetenskaplig artikel, ett konferensbidrag och en doktorsavhandling tillgängliga. I väntan på publicering av en andra vetenskaplig artikel kan den färdiga projektrapporten skickas på förfrågan från projektledaren.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »