Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra processvägar som avlägsnar syret från biooljan med hjälp av vätgas, är det en som sticker ut som lovande ur flera aspekter.

Det handlar om den så kallade IH2-processen, där pyrolys av restbiomassa, HDO (hydrodeoxygenering; avlägsnande av syre) samt produktion av vätgas – som får reagera med syret och bilda vatten – integrerats till en helhet. Produkten blir en syrefattig bioolja som kan användas direkt i raffinaderierna för att producera drop-in-bränsle i form av bensin och diesel. För att nå klimatmålet 2045 skulle processen årligen kräva mellan 0,17–0,42 miljoner ton vätgas.

Forskarna visar att HDO och dess effektivitet har en signifikant inverkan på hela IH2-processen som kan uppnå en systemeffektivitet på 60 procent. Motsvarande siffror för de andra tre studerade processerna ligger på runt 25 procent.

– IH2-processen har redan demonstrerats kommersiellt. Den innebär ett stort steg framåt för produktionen av biodrivmedel, säger Shareq Mohd Nazir från KTH som lett projektet.

En nyckelfaktor är kolomsättningen, det vill säga hur stor andel av kolet i råvaran som återfinns i slutprodukten. I HDO-processen förloras mer än 50 procent av kolet i form av koldioxid. Framtida incitament för bio-CCS, avskiljning och lagring av biogent kol, skulle dock kunna göra den studerade processen mycket attraktiv ur klimatsynpunkt.

Priset på drop in-drivmedel producerat från bioolja där syret avlägsnats med IH2-teknik blir 56–75 procent lägre än dagens marknadspris för fossilbaserade drivmedel.

Läs mer här.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-16

Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan

Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-25

Ingen motsättning mellan biodrivmedel och el

Dröj inte med de lösningar som finns! Både biodrivmedel och elektrifiering behöver användas när Sverige ska kunna minska transportsektorns växthusgasutsläpp.

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-05

Forskning och fakta behöver återfå sin tyngd i bioenergidebatten

Vi måste nyansera en alldeles för polariserad och missledd debatt. Det var den samlade innebörden i replikskiftet mellan de medverkande…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-03

Se alla nyheter »