Fordon för massgodstransporter i tätortsmiljö ställer särskilda krav när det gäller lastkapacitet och lokalisering av tankinfrastruktur. Möjliga fossilfria alternativ till dieseldrivna fordon behöver ta fasta på detta.

I ett nyligen avslutat projekt har forskare valt att titta närmare på specifikt batterielektriska fordon och fordon med vätgasdrivna bränsleceller. Enligt en inledande kartläggning av teknikläget finns det kommersiella modeller och typer av el- och bränslecellsfordon som lämpar sig för transporter av massgods, dvs. jord, sten, sand, grus och schaktmassor.

Sammanställda kunskaper och erfarenheter från flera studier gällande tunga massgodstransportuppdrag i tätortsmiljö i Stockholm visade att de alternativa fordonstyperna kunde ge lägre växthusgasutsläpp, energikostnader och i flera fall lägre energiförbrukning än konventionella dieselfordon. I en jämförelse mellan batterielektriska fordon och bränslecellsutrustade lastbilar begränsades dock lastvikten mer av tunga batterier i det första fallet. Lastbilar med bränsleceller kunde ta ombord större energimängder i form av vätgas, utan fordonets maximala lastvikt påverkades i lika hög grad.

För massgodstransporter med bränslecellslastbilar är det viktigt att tankinfrastrukturen utformas med körsträckor och -frekvens i åtanke. Det var en sak som lyftes av de transportutövare som intervjuades.

En slutsats från studien är att det finns ett stort behov av att klargöra hur prestandan, energiförbrukningen, klimatpåverkan och de ekonomiska förutsättningarna ser ut för de elektrifierade drivlinorna, både för branschen och för uppdragsgivare och kunder.

Forskningsresultaten har tagits fram i ett projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Andra inlägg

Svensk biogas kan ersätta stora mängder fossilt fartygsbränsle

Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-09

f3 summerar 2021

Nu finns vår årsrapport för 2021 publicerad! Du kan läsa och ladda ner den här. I årsrapporten…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-17

Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan

Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-25

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Se alla nyheter »