Fordon för massgodstransporter i tätortsmiljö ställer särskilda krav när det gäller lastkapacitet och lokalisering av tankinfrastruktur. Möjliga fossilfria alternativ till dieseldrivna fordon behöver ta fasta på detta.
I ett nyligen avslutat projekt har forskare valt att titta närmare på specifikt batterielektriska fordon och fordon med vätgasdrivna bränsleceller. Enligt en inledande kartläggning av teknikläget finns det kommersiella modeller och typer av el- och bränslecellsfordon som lämpar sig för transporter av massgods, dvs. jord, sten, sand, grus och schaktmassor.
Sammanställda kunskaper och erfarenheter från flera studier gällande tunga massgodstransportuppdrag i tätortsmiljö i Stockholm visade att de alternativa fordonstyperna kunde ge lägre växthusgasutsläpp, energikostnader och i flera fall lägre energiförbrukning än konventionella dieselfordon. I en jämförelse mellan batterielektriska fordon och bränslecellsutrustade lastbilar begränsades dock lastvikten mer av tunga batterier i det första fallet. Lastbilar med bränsleceller kunde ta ombord större energimängder i form av vätgas, utan fordonets maximala lastvikt påverkades i lika hög grad.
För massgodstransporter med bränslecellslastbilar är det viktigt att tankinfrastrukturen utformas med körsträckor och -frekvens i åtanke. Det var en sak som lyftes av de transportutövare som intervjuades.
En slutsats från studien är att det finns ett stort behov av att klargöra hur prestandan, energiförbrukningen, klimatpåverkan och de ekonomiska förutsättningarna ser ut för de elektrifierade drivlinorna, både för branschen och för uppdragsgivare och kunder.
Forskningsresultaten har tagits fram i ett projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.
Andra inlägg
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället
En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…
Läs mer »
Nyheter | 2024-03-12
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18