Fordon för massgodstransporter i tätortsmiljö ställer särskilda krav när det gäller lastkapacitet och lokalisering av tankinfrastruktur. Möjliga fossilfria alternativ till dieseldrivna fordon behöver ta fasta på detta.

I ett nyligen avslutat projekt har forskare valt att titta närmare på specifikt batterielektriska fordon och fordon med vätgasdrivna bränsleceller. Enligt en inledande kartläggning av teknikläget finns det kommersiella modeller och typer av el- och bränslecellsfordon som lämpar sig för transporter av massgods, dvs. jord, sten, sand, grus och schaktmassor.

Sammanställda kunskaper och erfarenheter från flera studier gällande tunga massgodstransportuppdrag i tätortsmiljö i Stockholm visade att de alternativa fordonstyperna kunde ge lägre växthusgasutsläpp, energikostnader och i flera fall lägre energiförbrukning än konventionella dieselfordon. I en jämförelse mellan batterielektriska fordon och bränslecellsutrustade lastbilar begränsades dock lastvikten mer av tunga batterier i det första fallet. Lastbilar med bränsleceller kunde ta ombord större energimängder i form av vätgas, utan fordonets maximala lastvikt påverkades i lika hög grad.

För massgodstransporter med bränslecellslastbilar är det viktigt att tankinfrastrukturen utformas med körsträckor och -frekvens i åtanke. Det var en sak som lyftes av de transportutövare som intervjuades.

En slutsats från studien är att det finns ett stort behov av att klargöra hur prestandan, energiförbrukningen, klimatpåverkan och de ekonomiska förutsättningarna ser ut för de elektrifierade drivlinorna, både för branschen och för uppdragsgivare och kunder.

Forskningsresultaten har tagits fram i ett projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Andra inlägg

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

f3 hörs i podden Innovationslandet

Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…

Läs mer »

Nyheter | 2024-04-02

Se alla nyheter »