Fordon för massgodstransporter i tätortsmiljö ställer särskilda krav när det gäller lastkapacitet och lokalisering av tankinfrastruktur. Möjliga fossilfria alternativ till dieseldrivna fordon behöver ta fasta på detta.
I ett nyligen avslutat projekt har forskare valt att titta närmare på specifikt batterielektriska fordon och fordon med vätgasdrivna bränsleceller. Enligt en inledande kartläggning av teknikläget finns det kommersiella modeller och typer av el- och bränslecellsfordon som lämpar sig för transporter av massgods, dvs. jord, sten, sand, grus och schaktmassor.
Sammanställda kunskaper och erfarenheter från flera studier gällande tunga massgodstransportuppdrag i tätortsmiljö i Stockholm visade att de alternativa fordonstyperna kunde ge lägre växthusgasutsläpp, energikostnader och i flera fall lägre energiförbrukning än konventionella dieselfordon. I en jämförelse mellan batterielektriska fordon och bränslecellsutrustade lastbilar begränsades dock lastvikten mer av tunga batterier i det första fallet. Lastbilar med bränsleceller kunde ta ombord större energimängder i form av vätgas, utan fordonets maximala lastvikt påverkades i lika hög grad.
För massgodstransporter med bränslecellslastbilar är det viktigt att tankinfrastrukturen utformas med körsträckor och -frekvens i åtanke. Det var en sak som lyftes av de transportutövare som intervjuades.
En slutsats från studien är att det finns ett stort behov av att klargöra hur prestandan, energiförbrukningen, klimatpåverkan och de ekonomiska förutsättningarna ser ut för de elektrifierade drivlinorna, både för branschen och för uppdragsgivare och kunder.
Forskningsresultaten har tagits fram i ett projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.
Andra inlägg
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05
Swedavia ny medlem i f3
Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-12-15
Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret
Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-03-06
Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas
Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-04-26