Bioenergiutvecklingen har skapat en omfattande debatt, både i och utanför forskarsamhället. Gemensamma utgångspunkter i diskussioner om bioenergi och biodrivmedelsproduktion kan dock i förlängningen leda till motstridiga synsätt. En orsak till det är att man har gjort olika metodval och antaganden om kritiska paramentrar i de miljöutvärderingar som diskussionerna grundas på.

I samverkansprogramprojektet Hållbara biodrivmedel – kritisk granskning av rådande synsätt och fallstudier med utvidgad systemanalys har målet varit att öka kunskapen om hur resultat om bioenergi- och biodrivmedelssystems miljöprestanda kan påverkas av vilka antaganden som gjorts i en studie.

Genom tre exempel för att belysa viktiga aspekter på hållbarhetsutvärdering av biodrivmedel drar projektet den övergripande slutsatsen att utvecklingen av mer och mer komplexa bioenergi­system – som motiveras av behovet av ett mer effektivt utnyttjande av biomassaresurser, förbättrad växthusgasprestanda och ytterligare miljöfördelar (till exempel ekosystemtjänster) – måste åtföljas av en parallell utveckling av politiska verktyg som kan stödja dessa hållbarhetsförbättringar.

Hållbarhetsutvärderingar av biodrivmedel kan ge väldigt varierande resultat beroende på vad som inkluderas i metoden och vilka systemgränser som dras. När utvärderingarna används i beslutsunderlag och utformning av styrmedel behövs därför en dynamisk metodik som tillåter förändringar och skillnader i tid och rum.

Projektet har letts av Göran Berndes, Chalmers, och har genomförts tillsammans med deltagare från Lunds universitet. Det har haft många gemensamma aktiviteter med IEA Bioenergy, Europeiska skogsinstitutet och andra internationella nätverk, och kopplar till ett stort antal vetenskapliga publikationer.

Andra inlägg

Webinarium om verktyg för lokal biogasutveckling den 4 november

Det andra webinariet i höstens serie med presentationer av resultat från projekt inom samverkansprogrammet genomförs den 4 november och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-17

Första koordinatorträffen på distans

I vanliga fall träffas f3:s koordinatorer två gånger årligen hos någon av f3:s parter för att ägna en dag åt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-05-11

Nytt faktablad om bioflygbränsle

Jet A1, också benämnt som flygfotogen eller jetbränsle, är det drivmedel som används i flygplan och helikoptrar drivna med jetmotorer.

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-11

f3:s parter fick insyn i Klimatpolitiska rådets arbete

Den 6 februari samlades f3:s parter i Göteborg för den årliga stämman. Utöver den formella stämmans program fick representanterna också…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-10

Se alla nyheter »