Den 27 maj anordnade IVL Svenska Miljöinstitutet och LTU en projektworkshop om regional biogasutveckling inom ramen för samverkansprogramprojektet Nätverk, lokala styrmedel och offentlig upphandling som främjar biogasutveckling (BUNS) som pågår till årsskiftet. Projektet har undersökt hur biogasutveckling på regional nivå kan stimuleras genom olika verktyg och sätt att styra. För att inhämta data har längre intervjuer genomförts med lokala beslutsfattare och workshopen möjliggjorde för projektet att dels diskutera de preliminära resultaten med en bredare referensgrupp, dels samla in ytterligare information kring goda exempel. I workshopen medverkade deltagare från bland andra Energigas Sverige, E.on, Stockholm Stad, Region Gotland, Biogas Öst, Scania, Lunds universitet och Västtrafik.

Dagen inleddes med presentationen ”Klimatomställning – från Parisavtal till biogaslösningar” av Åsa Romson, IVL, som placerade workshopens tema i ett större sammanhang. Deltagarna presenterade och diskuterade sedan en rad exempel från sina respektive hemregioner. Till exempel berättade Helena Anderson från Region Gotland om hur man upphandlat gas till över 200 fordon på ön och om behovet av nya tankställen. Andra exempel berörde hur offentlig upphandling kan användas för att främja biogasutveckling, men också vilka utmaningar detta presenterat.

IVL:s expert på området som syns på bilden, Sven-Olof Ryding, presenterade därefter mer generella lärdomar på upphandlingsområdet och berörde också upphandlingsnätverket. På motsvarande sätt pratade Robert Lundmark, LTU, om aktörsnätverk. En viktig faktor för aktörsnätverkens möjlighet att gynna biogasutvecklingen är den sammanförande roll som kommuner och landsting kan spela.

Tomas Lönnqvist, IVL, pratade kring lokala styrmedel och poängterade vikten av tydliga politiska signaler samt uppföljning av beslut och upphandling. Ett exempel från Västra Götalandsregionen är användandet av skriftliga dispenser för att säkerställa att dieselbilar endast avropas (d.v.s. upphandlas inom ramavtal) i undantagsfall och att el- eller gasbilar avropas i första hand. Skriftliga dispenser blir då ett effektivt sätt att se till att det blir som man tänkt.

Under workshopen lyftes många exempel på framgångsfaktorer för biogasutveckling, och deltagarna blev ombedda att rangordna dem efter hur viktiga de ansåg att faktorerna var. Bland de viktigaste faktorerna fanns följande tre:

  • Tydliggör biogasens breda samhällsnytta (som klimatsmart lokalproducerat drivmedel, i avfallshantering, för arbetstillfällen)
  • Ha långsiktiga ”spelregler” och en tydlig politisk riktning
  • Utnyttja funktionsupphandling för att gynna innovationer hos marknadens aktörer.

Workshopen i sin helhet kan summeras som att de tre verktygen upphandling, nätverk och styrmedel är viktiga för aktörers möjligheter att påverka hinder och incitament längs värdekedjan för lokalt producerade drivmedel. När projektet är klart är ambitionen att resultaten ska användas som underlag för lokala beslutsfattare.

Under projektets gång har intresset vuxit för att fördjupa arbetet och fortsätta studera utvecklingen av biogas och hur förnybara drivmedel kan stimuleras. Vill du komma i kontakt med projektledare Tomas Lönnqvist på IVL och prata om detta, eller har frågor om workshopen finns kontaktuppgifterna på projektets sida.

Andra inlägg

Ekonomi och motorer på plats innan klimatvinster kan tas ut

Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-23

Beteende i fokus på Transportforum 2020

Transportforum är Nordens största årligen återkommande konferens om transport och infrastruktur. Den har arrangerats sedan 1984 och skulle kunna redovisa…

Läs mer »

Nyheter | 2020-01-13

Videoinspelningar från konferensen är tillgängliga

Samtliga presentationer på konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg i november filmades, och nu finns de allra…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-13

Scenarier för användning av LGB i Sverige i avslutat f3-projekt

Om vi riktar blicken mot 2030, vad är realistiskt att tro om användningen av LBG i olika sektorer i Sverige?…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-15

Se alla nyheter »