Den 27 maj anordnade IVL Svenska Miljöinstitutet och LTU en projektworkshop om regional biogasutveckling inom ramen för samverkansprogramprojektet Nätverk, lokala styrmedel och offentlig upphandling som främjar biogasutveckling (BUNS) som pågår till årsskiftet. Projektet har undersökt hur biogasutveckling på regional nivå kan stimuleras genom olika verktyg och sätt att styra. För att inhämta data har längre intervjuer genomförts med lokala beslutsfattare och workshopen möjliggjorde för projektet att dels diskutera de preliminära resultaten med en bredare referensgrupp, dels samla in ytterligare information kring goda exempel. I workshopen medverkade deltagare från bland andra Energigas Sverige, E.on, Stockholm Stad, Region Gotland, Biogas Öst, Scania, Lunds universitet och Västtrafik.
Dagen inleddes med presentationen ”Klimatomställning – från Parisavtal till biogaslösningar” av Åsa Romson, IVL, som placerade workshopens tema i ett större sammanhang. Deltagarna presenterade och diskuterade sedan en rad exempel från sina respektive hemregioner. Till exempel berättade Helena Anderson från Region Gotland om hur man upphandlat gas till över 200 fordon på ön och om behovet av nya tankställen. Andra exempel berörde hur offentlig upphandling kan användas för att främja biogasutveckling, men också vilka utmaningar detta presenterat.
IVL:s expert på området som syns på bilden, Sven-Olof Ryding, presenterade därefter mer generella lärdomar på upphandlingsområdet och berörde också upphandlingsnätverket. På motsvarande sätt pratade Robert Lundmark, LTU, om aktörsnätverk. En viktig faktor för aktörsnätverkens möjlighet att gynna biogasutvecklingen är den sammanförande roll som kommuner och landsting kan spela.
Tomas Lönnqvist, IVL, pratade kring lokala styrmedel och poängterade vikten av tydliga politiska signaler samt uppföljning av beslut och upphandling. Ett exempel från Västra Götalandsregionen är användandet av skriftliga dispenser för att säkerställa att dieselbilar endast avropas (d.v.s. upphandlas inom ramavtal) i undantagsfall och att el- eller gasbilar avropas i första hand. Skriftliga dispenser blir då ett effektivt sätt att se till att det blir som man tänkt.
Under workshopen lyftes många exempel på framgångsfaktorer för biogasutveckling, och deltagarna blev ombedda att rangordna dem efter hur viktiga de ansåg att faktorerna var. Bland de viktigaste faktorerna fanns följande tre:
- Tydliggör biogasens breda samhällsnytta (som klimatsmart lokalproducerat drivmedel, i avfallshantering, för arbetstillfällen)
- Ha långsiktiga ”spelregler” och en tydlig politisk riktning
- Utnyttja funktionsupphandling för att gynna innovationer hos marknadens aktörer.
Workshopen i sin helhet kan summeras som att de tre verktygen upphandling, nätverk och styrmedel är viktiga för aktörers möjligheter att påverka hinder och incitament längs värdekedjan för lokalt producerade drivmedel. När projektet är klart är ambitionen att resultaten ska användas som underlag för lokala beslutsfattare.
Under projektets gång har intresset vuxit för att fördjupa arbetet och fortsätta studera utvecklingen av biogas och hur förnybara drivmedel kan stimuleras. Vill du komma i kontakt med projektledare Tomas Lönnqvist på IVL och prata om detta, eller har frågor om workshopen finns kontaktuppgifterna på projektets sida.
Andra inlägg
BRA vinner hållbarhetspris – skänker prispengar till f3
Transportföretagens hållbarhetspris 2022 delades ut den 19 oktober till flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines. I konkurrens med två finalister vann…
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-20
Swedavia ny medlem i f3
Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-12-15
Transportsektorns fossilfria omställning kräver fortsatt olika drivmedelslösningar
Den 1 februari träffades representanter från f3:s medlemsorganisationer i Lund för att diskutera forskningsresultat om förnybara drivmedel och omställningen av…
Läs mer »
Nyheter | 2023-02-08
Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret
Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-03-06