Om vi riktar blicken mot 2030, vad är realistiskt att tro om användningen av LBG i olika sektorer i Sverige? Den här frågan ställdes i f3-projektet Utsikt för förnybar flytande metan i Sverige. Genom scenarier som tar hänsyn till inhemsk efterfrågan från vägtransport, sjöfart och industri samt utbud från produktion av LBG via rötning presenterar projektet nu sina resultat. Målet har varit att bättre förstå förutsättningarna för LBG som ett alternativ för tunga fordon och fartyg.

Projektens resultat visar att tunga fordon står för den största efterfrågan på LBG i samtliga scenarier. Skälen är flera: tunga fordon bedöms vara kommersiellt tillgängliga, infrastrukturen håller på att byggas ut, olika stöd föreslås och ett marknadssegment bedöms vara tillgängligt i och med att HVO i stor utsträckning används för låginblandning.

Sjöfart och industri uppskattas kunna stå för en mindre del av efterfrågan i ett av scenarierna. Övergången från användning av LNG till LBG i dessa sektorer antas bero på priset för respektive drivmedel/bränsle.

Läs mer och se den länkade projektrapporten på projektets sida.

Andra inlägg

Webinarier om resultat från samverkansprogrammet inleds i höst

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system inleder i höst en serie webinarier där resultaten från projekt i programmet presenteras kortfattat och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-08-18

f3 lanserar ny kategori för faktablad: omvandlingsprocesser

EU:s förnybarhetsdirektiv definierar biomassa som den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk, skogsbruk…

Läs mer »

Nyheter | 2020-05-13

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Studiebesök längs den lokala biogaskedjan

Den 27 november fick f3:s koordinatorgrupp  följa biogasens resa från reningsverket ända fram till kollektivtrafikens busstankar. Det var E.on Malmö…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-02

Se alla nyheter »