Om vi riktar blicken mot 2030, vad är realistiskt att tro om användningen av LBG i olika sektorer i Sverige? Den här frågan ställdes i f3-projektet Utsikt för förnybar flytande metan i Sverige. Genom scenarier som tar hänsyn till inhemsk efterfrågan från vägtransport, sjöfart och industri samt utbud från produktion av LBG via rötning presenterar projektet nu sina resultat. Målet har varit att bättre förstå förutsättningarna för LBG som ett alternativ för tunga fordon och fartyg.

Projektens resultat visar att tunga fordon står för den största efterfrågan på LBG i samtliga scenarier. Skälen är flera: tunga fordon bedöms vara kommersiellt tillgängliga, infrastrukturen håller på att byggas ut, olika stöd föreslås och ett marknadssegment bedöms vara tillgängligt i och med att HVO i stor utsträckning används för låginblandning.

Sjöfart och industri uppskattas kunna stå för en mindre del av efterfrågan i ett av scenarierna. Övergången från användning av LNG till LBG i dessa sektorer antas bero på priset för respektive drivmedel/bränsle.

Läs mer och se den länkade projektrapporten på projektets sida.

Andra inlägg

Tillgängliga presentationer från konferensen

Vi kan nu tillgängliggöra det mesta av materialet från konferensen ”Building a sustainable European biofuel industry” som hölls i Göteborg…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-19

Tredje utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system

Nu pågår den tredje utlysningen i andra programperioden av samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Utlysningen stänger…

Läs mer »

Nyheter | 2019-10-21

Stor spännvidd bland de nio nya projekten i samverkansprogrammet

Äntligen kan vi meddela utfallet av vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nio projekt har beviljats finansiering…

Läs mer »

Nyheter | 2019-07-02

f3:s årsrapport för 2018 är tillgänglig

Är du nyfiken på vilka aktiviteter som ägde rum inom f3 under 2018, vilka rapporter som publicerades, projekt som startade…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-09

Se alla nyheter »