Om vi riktar blicken mot 2030, vad är realistiskt att tro om användningen av LBG i olika sektorer i Sverige? Den här frågan ställdes i f3-projektet Utsikt för förnybar flytande metan i Sverige. Genom scenarier som tar hänsyn till inhemsk efterfrågan från vägtransport, sjöfart och industri samt utbud från produktion av LBG via rötning presenterar projektet nu sina resultat. Målet har varit att bättre förstå förutsättningarna för LBG som ett alternativ för tunga fordon och fartyg.

Projektens resultat visar att tunga fordon står för den största efterfrågan på LBG i samtliga scenarier. Skälen är flera: tunga fordon bedöms vara kommersiellt tillgängliga, infrastrukturen håller på att byggas ut, olika stöd föreslås och ett marknadssegment bedöms vara tillgängligt i och med att HVO i stor utsträckning används för låginblandning.

Sjöfart och industri uppskattas kunna stå för en mindre del av efterfrågan i ett av scenarierna. Övergången från användning av LNG till LBG i dessa sektorer antas bero på priset för respektive drivmedel/bränsle.

Läs mer och se den länkade projektrapporten på projektets sida.

Andra inlägg

Infångat kol ger klimatneutralt flygbränsle

Klimatpåverkan från flyget kan elimineras fullt ut om produktionen av flygbränsle kombineras med infångning och lagring av koldioxid. I produktionsprocesser…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-12

Mångdubblad produktion av biodrivmedel med ny teknikkombination

En utvärdering av 14 tekniker för produktion av biodrivmedel för vägtransporter visar att betydligt mer av kolet i råvaran kan…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-06

Svensk biogas kan ersätta stora mängder fossilt fartygsbränsle

Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-09

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Se alla nyheter »