Om vi riktar blicken mot 2030, vad är realistiskt att tro om användningen av LBG i olika sektorer i Sverige? Den här frågan ställdes i f3-projektet Utsikt för förnybar flytande metan i Sverige. Genom scenarier som tar hänsyn till inhemsk efterfrågan från vägtransport, sjöfart och industri samt utbud från produktion av LBG via rötning presenterar projektet nu sina resultat. Målet har varit att bättre förstå förutsättningarna för LBG som ett alternativ för tunga fordon och fartyg.

Projektens resultat visar att tunga fordon står för den största efterfrågan på LBG i samtliga scenarier. Skälen är flera: tunga fordon bedöms vara kommersiellt tillgängliga, infrastrukturen håller på att byggas ut, olika stöd föreslås och ett marknadssegment bedöms vara tillgängligt i och med att HVO i stor utsträckning används för låginblandning.

Sjöfart och industri uppskattas kunna stå för en mindre del av efterfrågan i ett av scenarierna. Övergången från användning av LNG till LBG i dessa sektorer antas bero på priset för respektive drivmedel/bränsle.

Läs mer och se den länkade projektrapporten på projektets sida.

Andra inlägg

Skogsrester kan bli viktig råvara för svensk framtida HVO-produktion

Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-14

Vårens utlysning ledde till tolv nya projekt

Nyligen tillkännagavs de första sex projekten efter vårens utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nu kan vi berätta…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-26

22 ansökningar i senaste utlysningen

22 ansökningar och ett samlat sökt belopp på ca 30 miljoner kronor. Det är resultatet av den tredje utlysningen i…

Läs mer »

Nyheter | 2020-03-04

Fyra års verksamhet summerat i ny rapport

Åren 2014-2017 var f3 inne i sin andra etapp som centrumbildning och den första programperioden av samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Se alla nyheter »