Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt möjligt redan om ett par år, enligt en ny forskningsrapport.

Antalet fartyg som drivs med LNG, flytande naturgas, ökar stadigt av miljö- och kostnadsskäl.

Nästa steg på vägen mot en mer hållbar sjöfart är att byta ut LNG mot LBM, flytande biometan. Intresset för detta skifte är stort. Flera svenska rederier har redan börjat blanda in biodrivmedel med målet att uppnå en fossilfri drift framöver.

Om några år uppskattas behovet att bunkra flytande drivmedel i Sverige kunna vara 4–5 TWh per år. Forskning visar att detta behov kan mötas med ett förnybart alternativ redan om några år, förutsatt att den inhemska produktionen av biogas skalas upp.

Med en konsekvent satsning fram till 2045 går det att mer än tiofaldiga dagens produktion till 20 TWh årligen. Målet kan nås om produktionen ökar med mer än 1 TWh om året, motsvarande upp till tio nya större svenska biogasanläggningar per år.

De förnybara alternativens konkurrenskraft har nyligen förbättrats genom beslutet att införa ett stöd för svensk biometanproduktion. Om sjöfarten även införlivas i EU:s utsläppshandelssystem kan kostnadsskillnaderna mer eller mindre jämnas ut.

Resultaten har tagits fram inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

Transportsektorns fossilfria omställning kräver fortsatt olika drivmedelslösningar

Den 1 februari träffades representanter från f3:s medlemsorganisationer i Lund för att diskutera forskningsresultat om förnybara drivmedel och omställningen av…

Läs mer »

Nyheter | 2023-02-08

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Se alla nyheter »