Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt möjligt redan om ett par år, enligt en ny forskningsrapport.

Antalet fartyg som drivs med LNG, flytande naturgas, ökar stadigt av miljö- och kostnadsskäl.

Nästa steg på vägen mot en mer hållbar sjöfart är att byta ut LNG mot LBM, flytande biometan. Intresset för detta skifte är stort. Flera svenska rederier har redan börjat blanda in biodrivmedel med målet att uppnå en fossilfri drift framöver.

Om några år uppskattas behovet att bunkra flytande drivmedel i Sverige kunna vara 4–5 TWh per år. Forskning visar att detta behov kan mötas med ett förnybart alternativ redan om några år, förutsatt att den inhemska produktionen av biogas skalas upp.

Med en konsekvent satsning fram till 2045 går det att mer än tiofaldiga dagens produktion till 20 TWh årligen. Målet kan nås om produktionen ökar med mer än 1 TWh om året, motsvarande upp till tio nya större svenska biogasanläggningar per år.

De förnybara alternativens konkurrenskraft har nyligen förbättrats genom beslutet att införa ett stöd för svensk biometanproduktion. Om sjöfarten även införlivas i EU:s utsläppshandelssystem kan kostnadsskillnaderna mer eller mindre jämnas ut.

Resultaten har tagits fram inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Biomassaproduktion i multifunktionella system lindrar miljöproblematik

Ökad efterfrågan på biomassa riskerar att intensifiera jordbruket och bidra till dess negativa miljöeffekter. Med förändrad markanvändning och multifunktionella produktionssystem…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-30

Konsekvenser av olika LCA-regelverk för biodrivmedelsproducenter

Det blir allt viktigare att använda sig av livscykelanalyser (LCA) och informationen som dessa kan ge i olika interna och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-12-20

EU-överblick ger kontext till svenska styrmedel

Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-06

Se alla nyheter »