En utvärdering av 14 tekniker för produktion av biodrivmedel för vägtransporter visar att betydligt mer av kolet i råvaran kan nyttjas med tekniker som antingen uppgraderar eller lagrar infångad koldioxid.
Befintliga och framtida tekniker har värderats ur ett kombinerat kol-, kostnads- och klimatperspektiv. Slutsatsen är att förgasning och vätebehandling av skogsrester har störst förbättringspotential i kombination med antingen uppgradering eller lagring av infångad koldioxid.
Vid uppgradering till drivmedel kan produktionen i vissa fall tre- eller fyrdubblas till samma kostnad och med samma klimatprestanda som utan koldioxidinfångning. Detta kan vara en lösning för en framtid med begränsade biomassatillgångar. Den ökade produktionen av biodrivmedel skulle dock komma med ett motsvarande ökat elbehov, vilket i sin tur skulle kräva att hållbar elproduktion skalades upp.
Om den avskilda koldioxiden i stället lagras för att minska koldioxidhalten i atmosfären får det producerade drivmedlet mycket god klimatprestanda, men till en högre kostnad. Kostnaden kan dock minska avsevärt om marknader och/eller stödsystem skapas för negativa utsläpp.
Läs mer om resultaten här.
Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.
Other posts
Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål
Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…
Read more »
News | 2022-06-22
Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process
Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…
Read more »
News | 2022-06-23
Transportsektorns fossilfria omställning kräver fortsatt olika drivmedelslösningar
Den 1 februari träffades representanter från f3:s medlemsorganisationer i Lund för att diskutera forskningsresultat om förnybara drivmedel och omställningen av…
Read more »
News | 2023-02-08
Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas
Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…
Read more »
News | 2023-04-26