Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk satta klimatmål.

Forskare från Chalmers och IVL Svenska Miljöinstitutet har modellerat utvecklingen av koldioxidutsläpp från den svenska biltrafiken fram till 2060. Resultaten visar att den vägledande nivån för 2045, som ska vara nära nollutsläpp från biltrafiken, endast kan uppnås genom att elektrifieringen snabbas på, till exempel genom ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer redan år 2025 eller 2030, och kombineras med ökande biodrivmedelsanvändning åtminstone fram till 2030.

– Den ursprungliga planen för reduktionsplikten ställer de krav på inblandning av biodrivmedel som kommer behövas, säger Julia Hansson, forskare på IVL.

Vilken temperaturpåverkan det blir från den svenska biltrafiken beror på koldioxidutsläppens ursprung. Den globala medeltemperaturen ökar linjärt med fossila utsläpp av koldioxid och pågår i hundratals år. Användning av biodrivmedel har inte samma linjära samband mellan global uppvärmning och den biogena koldioxid som släpps ut från bilarnas avgasrör.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Other posts

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Read more »

News | 2022-06-23

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Read more »

News | 2022-06-16

Vattenburen kollektivtrafik kan bli fossiloberoende på flera sätt

Genom att knyta samman noder och avlasta väg- och spårbunden trafik är den vattenburna kollektivtrafiken viktig i ett effektivt kollektivtrafiksystem.

Read more »

News | 2022-02-11

EU-överblick ger kontext till svenska styrmedel

Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige…

Read more »

News | 2021-10-06

See all news »