EU:s förnybarhetsdirektiv definierar biomassa som den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk, skogsbruk och därmed förknippad industri inklusive fiske och vattenbruk, liksom den biologiskt nedbrytbara delen av industriavfall och kommunalt avfall. Vätskeformiga och gasformiga bränslen som framställs från biomassa för att användas för transportändamål är vad som kategoriseras som biodrivmedel. Framställningen av drivmedel från biomassa kan ske på olika sätt. Lignocellulosabaserad biomassa kan omvandlas till bränslen och kemikalier via termokemiska eller biokemiska processer och det är dessa som på ett grundläggande sätt beskrivs i de två första faktabladen i den nya kategorin ”Omvandlingsprocesser”. Faktabladen har tagits fram i samarbete med f3:s koordinatorer vid Lunds tekniska högskola.

Samtliga tidigare publicerade faktablad om bland annat drivmedel finns här.

Andra inlägg

Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan

Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-25

Mångdubblad produktion av biodrivmedel med ny teknikkombination

En utvärdering av 14 tekniker för produktion av biodrivmedel för vägtransporter visar att betydligt mer av kolet i råvaran kan…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-06

Drivmedelsjämförelse som underlättar för beslutsfattare

Finns det ett optimalt val? Ny studie jämför klimatnytta, kostnader och resurseffektivitet för tolv biodrivmedel från skogsrester. Analysen är framtagen…

Läs mer »

Nyheter | 2021-08-23

Risker och möjligheter när städer byter biogas mot el i kollektivtrafiken

Vad händer med biogasen när städernas bussflottor elektrifieras? De framtidsbilder som dominerar det offentliga samtalet ger fler svar än klassiska…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-21

Se alla nyheter »