EU:s förnybarhetsdirektiv definierar biomassa som den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk, skogsbruk och därmed förknippad industri inklusive fiske och vattenbruk, liksom den biologiskt nedbrytbara delen av industriavfall och kommunalt avfall. Vätskeformiga och gasformiga bränslen som framställs från biomassa för att användas för transportändamål är vad som kategoriseras som biodrivmedel. Framställningen av drivmedel från biomassa kan ske på olika sätt. Lignocellulosabaserad biomassa kan omvandlas till bränslen och kemikalier via termokemiska eller biokemiska processer och det är dessa som på ett grundläggande sätt beskrivs i de två första faktabladen i den nya kategorin ”Omvandlingsprocesser”. Faktabladen har tagits fram i samarbete med f3:s koordinatorer vid Lunds tekniska högskola.

Samtliga tidigare publicerade faktablad om bland annat drivmedel finns här.

Andra inlägg

Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel

Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-28

Infångat kol ger klimatneutralt flygbränsle

Klimatpåverkan från flyget kan elimineras fullt ut om produktionen av flygbränsle kombineras med infångning och lagring av koldioxid. I produktionsprocesser…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-12

Vattenburen kollektivtrafik kan bli fossiloberoende på flera sätt

Genom att knyta samman noder och avlasta väg- och spårbunden trafik är den vattenburna kollektivtrafiken viktig i ett effektivt kollektivtrafiksystem.

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Se alla nyheter »