EU:s förnybarhetsdirektiv definierar biomassa som den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk, skogsbruk och därmed förknippad industri inklusive fiske och vattenbruk, liksom den biologiskt nedbrytbara delen av industriavfall och kommunalt avfall. Vätskeformiga och gasformiga bränslen som framställs från biomassa för att användas för transportändamål är vad som kategoriseras som biodrivmedel. Framställningen av drivmedel från biomassa kan ske på olika sätt. Lignocellulosabaserad biomassa kan omvandlas till bränslen och kemikalier via termokemiska eller biokemiska processer och det är dessa som på ett grundläggande sätt beskrivs i de två första faktabladen i den nya kategorin ”Omvandlingsprocesser”. Faktabladen har tagits fram i samarbete med f3:s koordinatorer vid Lunds tekniska högskola.

Samtliga tidigare publicerade faktablad om bland annat drivmedel finns här.

Andra inlägg

Nu tillkännager vi starten av sex nya projekt

Vätgas i multitankstationer. Biltrafikens påverkan på klimatmål. LBG i sjöfarten. Effektiv biomassaanvändning. Snabbväxande lövträd som…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-16

22 ansökningar i senaste utlysningen

22 ansökningar och ett samlat sökt belopp på ca 30 miljoner kronor. Det är resultatet av den tredje utlysningen i…

Läs mer »

Nyheter | 2020-03-04

f3-faktablad om förändrad markanvändning publicerat

I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-10

Scenarier för användning av LGB i Sverige i avslutat f3-projekt

Om vi riktar blicken mot 2030, vad är realistiskt att tro om användningen av LBG i olika sektorer i Sverige?…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-15

Se alla nyheter »