EU:s förnybarhetsdirektiv definierar biomassa som den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk, skogsbruk och därmed förknippad industri inklusive fiske och vattenbruk, liksom den biologiskt nedbrytbara delen av industriavfall och kommunalt avfall. Vätskeformiga och gasformiga bränslen som framställs från biomassa för att användas för transportändamål är vad som kategoriseras som biodrivmedel. Framställningen av drivmedel från biomassa kan ske på olika sätt. Lignocellulosabaserad biomassa kan omvandlas till bränslen och kemikalier via termokemiska eller biokemiska processer och det är dessa som på ett grundläggande sätt beskrivs i de två första faktabladen i den nya kategorin ”Omvandlingsprocesser”. Faktabladen har tagits fram i samarbete med f3:s koordinatorer vid Lunds tekniska högskola.
Samtliga tidigare publicerade faktablad om bland annat drivmedel finns här.
Andra inlägg
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället
En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…
Läs mer »
Nyheter | 2024-03-12
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18