Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk satta klimatmål.
Forskare från Chalmers och IVL Svenska Miljöinstitutet har modellerat utvecklingen av koldioxidutsläpp från den svenska biltrafiken fram till 2060. Resultaten visar att den vägledande nivån för 2045, som ska vara nära nollutsläpp från biltrafiken, endast kan uppnås genom att elektrifieringen snabbas på, till exempel genom ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer redan år 2025 eller 2030, och kombineras med ökande biodrivmedelsanvändning åtminstone fram till 2030.
– Den ursprungliga planen för reduktionsplikten ställer de krav på inblandning av biodrivmedel som kommer behövas, säger Julia Hansson, forskare på IVL.
Vilken temperaturpåverkan det blir från den svenska biltrafiken beror på koldioxidutsläppens ursprung. Den globala medeltemperaturen ökar linjärt med fossila utsläpp av koldioxid och pågår i hundratals år. Användning av biodrivmedel har inte samma linjära samband mellan global uppvärmning och den biogena koldioxid som släpps ut från bilarnas avgasrör.
Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.
Andra inlägg
Nu väntar nya uppdrag för f3:s klusterledare Ingrid Nohlgren
Det är med visst vemod som jag nu lämnar f3 efter 7,5 år. För det har verkligen varit en spännande…
Läs mer »
Nyheter | 2025-08-20
Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme
Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…
Läs mer »
Nyheter | 2025-06-27
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07