Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk satta klimatmål.

Forskare från Chalmers och IVL Svenska Miljöinstitutet har modellerat utvecklingen av koldioxidutsläpp från den svenska biltrafiken fram till 2060. Resultaten visar att den vägledande nivån för 2045, som ska vara nära nollutsläpp från biltrafiken, endast kan uppnås genom att elektrifieringen snabbas på, till exempel genom ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer redan år 2025 eller 2030, och kombineras med ökande biodrivmedelsanvändning åtminstone fram till 2030.

– Den ursprungliga planen för reduktionsplikten ställer de krav på inblandning av biodrivmedel som kommer behövas, säger Julia Hansson, forskare på IVL.

Vilken temperaturpåverkan det blir från den svenska biltrafiken beror på koldioxidutsläppens ursprung. Den globala medeltemperaturen ökar linjärt med fossila utsläpp av koldioxid och pågår i hundratals år. Användning av biodrivmedel har inte samma linjära samband mellan global uppvärmning och den biogena koldioxid som släpps ut från bilarnas avgasrör.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »