Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk satta klimatmål.

Forskare från Chalmers och IVL Svenska Miljöinstitutet har modellerat utvecklingen av koldioxidutsläpp från den svenska biltrafiken fram till 2060. Resultaten visar att den vägledande nivån för 2045, som ska vara nära nollutsläpp från biltrafiken, endast kan uppnås genom att elektrifieringen snabbas på, till exempel genom ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer redan år 2025 eller 2030, och kombineras med ökande biodrivmedelsanvändning åtminstone fram till 2030.

– Den ursprungliga planen för reduktionsplikten ställer de krav på inblandning av biodrivmedel som kommer behövas, säger Julia Hansson, forskare på IVL.

Vilken temperaturpåverkan det blir från den svenska biltrafiken beror på koldioxidutsläppens ursprung. Den globala medeltemperaturen ökar linjärt med fossila utsläpp av koldioxid och pågår i hundratals år. Användning av biodrivmedel har inte samma linjära samband mellan global uppvärmning och den biogena koldioxid som släpps ut från bilarnas avgasrör.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme

Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-27

Biodrivmedel – the basics

Nu publicerar f3 en faktasammanställning som kort och gott heter Kort om biodrivmedel. I den presenteras grundläggande fakta om biodrivmedel:…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-18

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Läs mer »

Nyheter | 2025-03-13

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

Se alla nyheter »