Redan idag är det tekniskt möjligt att producera biodrivmedel för hela inrikesflygets behov. Nu har forskare vässat tekniken ytterligare för att stimulera storskalig inhemsk tillverkning.

Forskarna i projektet SunAlfa har rundat problemet med att termokemisk omvandling via förgasning normalt kräver torkning av den inkommande biomassan. I stället har man förbehandlat råvaran till en flytande massa som pumpas in i förgasningsreaktorn. Detta gör omvandlingen okänslig för fukt på inkommande material, vilket öppnar för användning av både blöta och blandade råvaror från skogs- och jordbruk.

Metoden har en energieffektivitet på 34,5 procent och en kolverkningsgrad på drygt 32 procent, vilket ligger i nivå med övriga tekniker för tillverkning av biodrivmedel. Utsläppen av växthusgaser minskas med ca 90 procent, jämfört med fossilt flygbränsle, om svensk råvara och elmix med låg klimatpåverkan används i produktionsprocessen.

Investeringen för en industriell anläggning är dock betydande och det kommer att krävas olika former av incitament för en första anläggning.

På uppsidan finns en förhållandevis hög betalningsvilja för gröna drivmedel inom flygbranschen, driven av en ökad miljömedvetenhet från resenärer och statliga styrmedel i form av reduktionsplikt.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Forskning behöver förstås för att göra avtryck

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som finansieras av Energimyndigheten och f3 har ambitiösa mål om spridning av forskningsresultat. Utöver…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-25

Olika lösningar för transportsektorns klimatomställning

Transportsektorns klimatmål hänger starkt ihop med dess energiförsörjning. Möjligheterna för att nå målen kan därför hittas på många områden. Den…

Läs mer »

Nyheter | 2021-02-11

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Politisk vilja grundläggande för biogasframgång

Hur biogasen utvecklas regionalt och lokalt kan bero på enskilda såväl som samspelande faktorer. För en framgångsrik utveckling, det vill…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-09

Se alla nyheter »