Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga transporter av gods och människor som återstår är förnybara drivmedel en förutsättning för att nå klimatmålen.

Ökad produktion av förnybara drivmedel kräver hållbara råvaror och om användningen på allvar ska kunna konkurrera med fossila bränslen behövs stödsystem som tydligt och starkt gynnar de fossilsnåla alternativen. Det krävs också flera olika typer av förnybara drivmedel för att maximera klimatnyttan på systemnivå.

Dessa frågor belystes från olika håll genom forskningspresentationer och panelsamtal på den digitala programkonferensen ”Drivmedel på vägen mot klimatneutralitet” den 16-17 november. Industrins och samhällsaktörers inriktningsbeslut som drivkrafter för utvecklingen berördes i det avslutande panelsamtalet. Ett fullständigt program kan ses här.

Inspelningar

Ta del av inspelningarna av alla delar av konferensen på f3:s Youtubekanal. Här finns en spellista.

Tillgängliga presentationer

Nedan länkar vi tillgängliga presentationer som gavs under konferensens sessioner.

Finns det hållbara råvaror och hur mycket? (16 november)

Inledning av moderator Pål Börjesson, Lunds universitet.
Finns det svenska råvaror för HVO-produktion? (Hanna Karlsson Potter, SLU)
Biomassaproduktion med positiva miljöeffekter (Oskar Englund, Mittuniversitetet)

Hur styr vi mot snabbare utveckling och användning av förnybara drivmedel? (16 november)

Inledning av moderator Magdalena Streijffert, Neste.
Biodrivmedel och styrmedel i EU-länder (Liv Lundberg, RISE)
Kommer PEF att ersätta RED? Konsekvenser av olika regelverk för biodrivmedelsproducenter (Sofia Poulikidou, IVL)

Vilka vägar mot klimatneutralitet? (17 november)

Inledning av moderator Ingrid Nohlgren, samverkansprogrammets och f3:s kansli
Jämförelse av olika biodrivmedel från skogsrester – både drop-in och ny tank är intressanta alternativ (Julia Hansson, IVL)
Fossilfria alternativ för tunga lastbilar (Kristina Holmgren, RISE)
Koldioxidinfångning ökar biodrivmedlens klimatnytta (Elisabeth Wetterlund, Bio4Energy/LTU)
Är biodrivmedel en kostnadseffektiv användning av biomassa för att uppnå utsläppsmål? (Markus Millinger, Chalmers)

Vad är vätgasens roll i transportsektorn? (17 november)

Inledning av moderator Monica Johansson, Volvo Group.
Nyttja befintlig gasinfrastruktur för introduktion av vätgas (Anders Hjort, IVL)

Andra inlägg

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »