Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga transporter av gods och människor som återstår är förnybara drivmedel en förutsättning för att nå klimatmålen.

Ökad produktion av förnybara drivmedel kräver hållbara råvaror och om användningen på allvar ska kunna konkurrera med fossila bränslen behövs stödsystem som tydligt och starkt gynnar de fossilsnåla alternativen. Det krävs också flera olika typer av förnybara drivmedel för att maximera klimatnyttan på systemnivå.

Dessa frågor belystes från olika håll genom forskningspresentationer och panelsamtal på den digitala programkonferensen ”Drivmedel på vägen mot klimatneutralitet” den 16-17 november. Industrins och samhällsaktörers inriktningsbeslut som drivkrafter för utvecklingen berördes i det avslutande panelsamtalet. Ett fullständigt program kan ses här.

Inspelningar

Ta del av inspelningarna av alla delar av konferensen på f3:s Youtubekanal. Här finns en spellista.

Tillgängliga presentationer

Nedan länkar vi tillgängliga presentationer som gavs under konferensens sessioner.

Finns det hållbara råvaror och hur mycket? (16 november)

Inledning av moderator Pål Börjesson, Lunds universitet.
Finns det svenska råvaror för HVO-produktion? (Hanna Karlsson Potter, SLU)
Biomassaproduktion med positiva miljöeffekter (Oskar Englund, Mittuniversitetet)

Hur styr vi mot snabbare utveckling och användning av förnybara drivmedel? (16 november)

Inledning av moderator Magdalena Streijffert, Neste.
Biodrivmedel och styrmedel i EU-länder (Liv Lundberg, RISE)
Kommer PEF att ersätta RED? Konsekvenser av olika regelverk för biodrivmedelsproducenter (Sofia Poulikidou, IVL)

Vilka vägar mot klimatneutralitet? (17 november)

Inledning av moderator Ingrid Nohlgren, samverkansprogrammets och f3:s kansli
Jämförelse av olika biodrivmedel från skogsrester – både drop-in och ny tank är intressanta alternativ (Julia Hansson, IVL)
Fossilfria alternativ för tunga lastbilar (Kristina Holmgren, RISE)
Koldioxidinfångning ökar biodrivmedlens klimatnytta (Elisabeth Wetterlund, Bio4Energy/LTU)
Är biodrivmedel en kostnadseffektiv användning av biomassa för att uppnå utsläppsmål? (Markus Millinger, Chalmers)

Vad är vätgasens roll i transportsektorn? (17 november)

Inledning av moderator Monica Johansson, Volvo Group.
Nyttja befintlig gasinfrastruktur för introduktion av vätgas (Anders Hjort, IVL)

Andra inlägg

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

f3 summerar 2021

Nu finns vår årsrapport för 2021 publicerad! Du kan läsa och ladda ner den här. I årsrapporten…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-17

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Se alla nyheter »