Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga transporter av gods och människor som återstår är förnybara drivmedel en förutsättning för att nå klimatmålen.
Ökad produktion av förnybara drivmedel kräver hållbara råvaror och om användningen på allvar ska kunna konkurrera med fossila bränslen behövs stödsystem som tydligt och starkt gynnar de fossilsnåla alternativen. Det krävs också flera olika typer av förnybara drivmedel för att maximera klimatnyttan på systemnivå.
Dessa frågor belystes från olika håll genom forskningspresentationer och panelsamtal på den digitala programkonferensen ”Drivmedel på vägen mot klimatneutralitet” den 16-17 november. Industrins och samhällsaktörers inriktningsbeslut som drivkrafter för utvecklingen berördes i det avslutande panelsamtalet. Ett fullständigt program kan ses här.
Inspelningar
Ta del av inspelningarna av alla delar av konferensen på f3:s Youtubekanal. Här finns en spellista.
Tillgängliga presentationer
Nedan länkar vi tillgängliga presentationer som gavs under konferensens sessioner.
Finns det hållbara råvaror och hur mycket? (16 november)
Inledning av moderator Pål Börjesson, Lunds universitet.
Finns det svenska råvaror för HVO-produktion? (Hanna Karlsson Potter, SLU)
Biomassaproduktion med positiva miljöeffekter (Oskar Englund, Mittuniversitetet)
Hur styr vi mot snabbare utveckling och användning av förnybara drivmedel? (16 november)
Inledning av moderator Magdalena Streijffert, Neste.
Biodrivmedel och styrmedel i EU-länder (Liv Lundberg, RISE)
Kommer PEF att ersätta RED? Konsekvenser av olika regelverk för biodrivmedelsproducenter (Sofia Poulikidou, IVL)
Vilka vägar mot klimatneutralitet? (17 november)
Inledning av moderator Ingrid Nohlgren, samverkansprogrammets och f3:s kansli
Jämförelse av olika biodrivmedel från skogsrester – både drop-in och ny tank är intressanta alternativ (Julia Hansson, IVL)
Fossilfria alternativ för tunga lastbilar (Kristina Holmgren, RISE)
Koldioxidinfångning ökar biodrivmedlens klimatnytta (Elisabeth Wetterlund, Bio4Energy/LTU)
Är biodrivmedel en kostnadseffektiv användning av biomassa för att uppnå utsläppsmål? (Markus Millinger, Chalmers)
Vad är vätgasens roll i transportsektorn? (17 november)
Inledning av moderator Monica Johansson, Volvo Group.
Nyttja befintlig gasinfrastruktur för introduktion av vätgas (Anders Hjort, IVL)
Andra inlägg
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18