Nyligen tillkännagavs de första sex projekten efter vårens utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nu kan vi berätta om de resterande sex projekt projekt som beviljades finansiering. Hela listan finns sist i nyhetsinlägget.

Svante Söderholm, senior rådgivare hos Energimyndigheten, är ordförande för programrådet som lämnar rekommendationer till beslut om ansökningar inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Han berättar att syftet med samverkansprogrammet är att det ska ge upphov till vetenskapligt underbyggda beslutsunderlag. De nya projekten passar väl in i den bilden, tycker han.

– Programmet ska främja utveckling och användning av hållbara förnybara drivmedel för transporter på väg, till sjöss och i luften och vara ett komplement till mer tekniskt inriktad forskning och innovation. Projekten inom samverkansprogrammet ska tillsammans lägga ett systemperspektiv på hela värdekedjan för förnybara drivmedel, säger Svante Söderholm, och fortsätter:

– Med tanke på den önskade resultatspridningen och att kunskapen ska vara lättillgänglig, är det glädjande att flera projekt gällande synteser har fått stöd i utlysningen.

Vad menas med synteser i det här sammanhanget?

– Synteser är studier av forskningsläge, kunskapsgap och möjliga utvecklingsvägar på specifika områden eller för värdekedjans omgivande villkor. Programmets utlysningar har riktats mot olika forskningsområden och denna gång prioriterades just synteser.

Till vem riktar sig resultaten från projekten?

– De riktar sig till beslutsfattare inom politiken och industrin och andra organisationer som behöver kunskap och beslutsunderlag om utveckling, produktion och användning av hållbara förnybara drivmedel.

Nu är alla pengar i den pågående programperioden fördelade. Vad händer framöver i samverkansprogrammet?

– Det finns flera viktiga uppgifter kvar för de som arbetar med programmet; kansliet och programrådet. Det handlar om att kvalitetsgranska slutrapporter från projekten, genomföra en programkonferens i höst och, framför allt – se till att resultat och kunskap från programmet sprids och kommer till verklig nytta, berättar Svante Söderholm.

Här är samtliga nya projekt

  • Multitankstationer [länk]
  • Cirkularitets- och försörjningsnytta – Metodutveckling [länk]
  • Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet [länk]
  • Är LBG en del av lösningen på sjöfartens utsläpp av växthusgaser? [länk]
  • Bio-elektrobränslen – Teknik med potential för ökad resurseffektivitet [länk]
  • El- och bränslecellsdrift inom massgodstransporter i städer och tätorter. Analys av systemupplägg [länk]
  • Effektivast användning av biomassa – till biobränsle eller elektrobränsle? [länk]
  • Processer för produktion av drivmedel via deoxygenerad bioolja [länk]
  • Biodrivmedel från snabbväxande lövträd – en syntesstudie från råvara till drivmedel [länk]
  • Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige [länk]
  • Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel [länk]
  • Klimatpositiva och koleffektiva bioflygbränslen går det en systematisk utvärdering av potential och kostnader [länk]

Andra inlägg

Skogsrestbaserade drivmedel visar upp god klimatprestanda

Droppar i tanken eller en ny tank? Svaret på frågan om vilket drivmedel som bör tillverkas av skogsrester skiljer sig…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-16

Internationell programkonferens 2019 följs upp med specialnummer av Biomass and Bioenergy

I november 2019 samlades ca 200 deltagare på konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg, ett norskt, brittiskt…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-13

Forskning behöver förstås för att göra avtryck

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som finansieras av Energimyndigheten och f3 har ambitiösa mål om spridning av forskningsresultat. Utöver…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-25

Biodrivmedel och elektrifiering spelar olika roller men båda behövs

Biodrivmedel, el eller nåt annat? Svaret om vad som på sikt ska ersätta fossila drivmedel är givetvis inte så enkelt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-12

Se alla nyheter »