Nyligen tillkännagavs de första sex projekten efter vårens utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nu kan vi berätta om de resterande sex projekt projekt som beviljades finansiering. Hela listan finns sist i nyhetsinlägget.

Svante Söderholm, senior rådgivare hos Energimyndigheten, är ordförande för programrådet som lämnar rekommendationer till beslut om ansökningar inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Han berättar att syftet med samverkansprogrammet är att det ska ge upphov till vetenskapligt underbyggda beslutsunderlag. De nya projekten passar väl in i den bilden, tycker han.

– Programmet ska främja utveckling och användning av hållbara förnybara drivmedel för transporter på väg, till sjöss och i luften och vara ett komplement till mer tekniskt inriktad forskning och innovation. Projekten inom samverkansprogrammet ska tillsammans lägga ett systemperspektiv på hela värdekedjan för förnybara drivmedel, säger Svante Söderholm, och fortsätter:

– Med tanke på den önskade resultatspridningen och att kunskapen ska vara lättillgänglig, är det glädjande att flera projekt gällande synteser har fått stöd i utlysningen.

Vad menas med synteser i det här sammanhanget?

– Synteser är studier av forskningsläge, kunskapsgap och möjliga utvecklingsvägar på specifika områden eller för värdekedjans omgivande villkor. Programmets utlysningar har riktats mot olika forskningsområden och denna gång prioriterades just synteser.

Till vem riktar sig resultaten från projekten?

– De riktar sig till beslutsfattare inom politiken och industrin och andra organisationer som behöver kunskap och beslutsunderlag om utveckling, produktion och användning av hållbara förnybara drivmedel.

Nu är alla pengar i den pågående programperioden fördelade. Vad händer framöver i samverkansprogrammet?

– Det finns flera viktiga uppgifter kvar för de som arbetar med programmet; kansliet och programrådet. Det handlar om att kvalitetsgranska slutrapporter från projekten, genomföra en programkonferens i höst och, framför allt – se till att resultat och kunskap från programmet sprids och kommer till verklig nytta, berättar Svante Söderholm.

Här är samtliga nya projekt

  • Multitankstationer [länk]
  • Cirkularitets- och försörjningsnytta – Metodutveckling [länk]
  • Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet [länk]
  • Är LBG en del av lösningen på sjöfartens utsläpp av växthusgaser? [länk]
  • Bio-elektrobränslen – Teknik med potential för ökad resurseffektivitet [länk]
  • El- och bränslecellsdrift inom massgodstransporter i städer och tätorter. Analys av systemupplägg [länk]
  • Effektivast användning av biomassa – till biobränsle eller elektrobränsle? [länk]
  • Processer för produktion av drivmedel via deoxygenerad bioolja [länk]
  • Biodrivmedel från snabbväxande lövträd – en syntesstudie från råvara till drivmedel [länk]
  • Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige [länk]
  • Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel [länk]
  • Klimatpositiva och koleffektiva bioflygbränslen går det en systematisk utvärdering av potential och kostnader [länk]

Andra inlägg

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

f3 hörs i podden Innovationslandet

Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…

Läs mer »

Nyheter | 2024-04-02

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »