Nyligen tillkännagavs de första sex projekten efter vårens utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nu kan vi berätta om de resterande sex projekt projekt som beviljades finansiering. Hela listan finns sist i nyhetsinlägget.

Svante Söderholm, senior rådgivare hos Energimyndigheten, är ordförande för programrådet som lämnar rekommendationer till beslut om ansökningar inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Han berättar att syftet med samverkansprogrammet är att det ska ge upphov till vetenskapligt underbyggda beslutsunderlag. De nya projekten passar väl in i den bilden, tycker han.

– Programmet ska främja utveckling och användning av hållbara förnybara drivmedel för transporter på väg, till sjöss och i luften och vara ett komplement till mer tekniskt inriktad forskning och innovation. Projekten inom samverkansprogrammet ska tillsammans lägga ett systemperspektiv på hela värdekedjan för förnybara drivmedel, säger Svante Söderholm, och fortsätter:

– Med tanke på den önskade resultatspridningen och att kunskapen ska vara lättillgänglig, är det glädjande att flera projekt gällande synteser har fått stöd i utlysningen.

Vad menas med synteser i det här sammanhanget?

– Synteser är studier av forskningsläge, kunskapsgap och möjliga utvecklingsvägar på specifika områden eller för värdekedjans omgivande villkor. Programmets utlysningar har riktats mot olika forskningsområden och denna gång prioriterades just synteser.

Till vem riktar sig resultaten från projekten?

– De riktar sig till beslutsfattare inom politiken och industrin och andra organisationer som behöver kunskap och beslutsunderlag om utveckling, produktion och användning av hållbara förnybara drivmedel.

Nu är alla pengar i den pågående programperioden fördelade. Vad händer framöver i samverkansprogrammet?

– Det finns flera viktiga uppgifter kvar för de som arbetar med programmet; kansliet och programrådet. Det handlar om att kvalitetsgranska slutrapporter från projekten, genomföra en programkonferens i höst och, framför allt – se till att resultat och kunskap från programmet sprids och kommer till verklig nytta, berättar Svante Söderholm.

Här är samtliga nya projekt

  • Multitankstationer [länk]
  • Cirkularitets- och försörjningsnytta – Metodutveckling [länk]
  • Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet [länk]
  • Är LBG en del av lösningen på sjöfartens utsläpp av växthusgaser? [länk]
  • Bio-elektrobränslen – Teknik med potential för ökad resurseffektivitet [länk]
  • El- och bränslecellsdrift inom massgodstransporter i städer och tätorter. Analys av systemupplägg [länk]
  • Effektivast användning av biomassa – till biobränsle eller elektrobränsle? [länk]
  • Processer för produktion av drivmedel via deoxygenerad bioolja [länk]
  • Biodrivmedel från snabbväxande lövträd – en syntesstudie från råvara till drivmedel [länk]
  • Samband mellan styrmedel, produktion och konsumtion av biodrivmedel i Europa och hur det påverkar Sverige [länk]
  • Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel [länk]
  • Klimatpositiva och koleffektiva bioflygbränslen går det en systematisk utvärdering av potential och kostnader [länk]

Andra inlägg

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

Vätgasproduktion på macken kan påskynda introduktionen av vätgas

Framtidens multitankstation kan komma att producera förnybar vätgas på plats för sina kunder. Det visar en ny utvärdering av…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-20

Infångat kol ger klimatneutralt flygbränsle

Klimatpåverkan från flyget kan elimineras fullt ut om produktionen av flygbränsle kombineras med infångning och lagring av koldioxid. I produktionsprocesser…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-12

Se alla nyheter »